סקר לאיתור ולאפיון קשיים תפקודיים של קשישים 

 

 
 

סקר עמותת מילבת לאיתור ולאפיון קשיים תפקודיים של קשישים

לצורך פיתוח של פתרונות טכנולוגיים מתאימים

דוח מסכם

עמותת מילבת עוסקת מזה 31 שנה בפיתוח של אבזרי עזר לשיפור התפקוד של אנשים עם נכות ושל קשישים. האביזרים מפותחים הן בהתאמה אישית (כמענה לצורך של אדם אחד) וכן לקבוצות רחבות באוכלוסיה. הפיתוח נעשה ע"י צוות רב מקצועי במילבת הכולל מתנדבים מומחים טכניים ואנשי מקצוע פארה רפואיים.

לראשונה בישראל, עמותת מילבת ביצעה בחודשים האחרונים סקר נרחב לאיתור ולאפיון קשיים תפקודיים של קשישים בקרב אנשי מקצוע המטפלים בהם.

תודתנו שלוחה לשותפינו: קרן ברמן, קרן שלם, המרכז האקדמי אונו, מרכז ההדרכה של אש"ל ולמשתתפי הסקר.

 

על עמותת מילבת

מילבת היא עמותה ציבורית ללא כוונת רווח (ע.ר.) הפועלת בכל רחבי הארץ משנת 1981 לשיפור תפקודם של ילדים, מבוגרים וקשישים בעלי מוגבלויות באמצעות סביבה טכנולוגית נגישה ומותאמת.

במילבת צוות שיקומי רב-מקצועי מומחה בתחום טכנולוגיה מסייעת, המעניק ייעוץ להתאמת אבזרי עזר ומידע היכן ניתן להשיגם.

במקרים שבהם לא קיים כל פתרון מסחרי המתאים לצורכי הפונה, מצטרפים לתהליך 300 מתנדבי מילבת – מומחים בתחום טכנולוגיה ועיצוב, אשר מפתחים בהתנדבות את אביזר העזר הנדרש.

מילבת הקימה את מאגר המידע האינטרנטי הלאומי על 17,000 אבזרי עזר- אתר "עזרים", ומפעילה מרכז הדרכה נייד המקיים מדי שנה מעל 500 מפגשי הדרכה בכל רחבי הארץ בנושא אבזרי עזר – לאנשי מקצוע, סטודנטים, אנשים עם נכות וקשישים.

שירותי מילבת ניתנים בכל רחבי הארץ לאנשים עם נכות בכל הגילאים, משפחותיהם, אנשי מקצוע וסטודנטים מתחומי הבריאות, החינוך המיוחד והרווחה - במגזר היהודי והערבי.

אתר עמותת מילבת www.milbat.org.il

 

תיאור הפרויקט

במהלך החודשים האחרונים, מרפאים בעיסוק ממילבת נפגשו עם 115 אנשי מקצוע רב מקצועיים ממסגרות שונות שבהם ניתנים שירותי רווחה, בריאות ופנאי לקשישים בעלי רמות תפקוד שונות.

בסקר, נאסף מידע על בעיות תפקודיות של קשישים, שאין בעבורן פתרונות טכנולוגיים מתאימים בשוק המסחרי. לצורך כך, חובר שאלון ע"י מרפאים בעיסוק ממילבת יחד עם בית הספר לריפוי בעיסוק במרכז האקדמי אונו וקרן שלם. 

בנוסף, צוות מילבת אסף רעיונות והצעות לאבזרי עזר חדשים מעשרות סטודנטים ממוסדות אקדמיים ללימודי עיצוב, הנדסה, ומחשבים.

לאור חשיבות הנושא, צוות מילבת ממשיך באיסוף מידע מאנשים עם נכות, בני משפחה ומאנשי מקצוע המטפלים באוכלוסיות נוספות.

בתום התהליך, צוות הפיתוח בעמותת מילבת יעבד את המידע ויקבל החלטות אופרטיביות על פיתוח אביזרים מתאימים ופעילות ויפעל להעלאת המודעות בקרב אנשי המקצוע על פתרונות קיימים.

 

משתתפי הסקר

 

115 אנשי מקצוע ממסגרות ברחבי הארץ (מגזר יהודי וערבי), שבהן ניתנים שירותי רווחה, בריאות ופנאי לקשישים, ברמות תפקוד שונות.

סוג המסגרות

רקע מקצועי

ממצאים

בסקר נעשה מיפוי כמותי של הבעיות התפקודיות כפי שצוינו על ידי אנשי המקצוע המטפלים באנשים עם מוגבלות ובקשישים.

א. שכיחות הקשיים שצוינו (באחוזים) על ידי 115 הנשאלים בסקר

שכיחות הקשיים

ב. תיאור מפורט של קשיים, צרכים ורעיונות שהועלו על ידי מהמשיבים

הערות:

1.      1. המספר שמופיע בכותרת של כל תחום תפקוד, מציין את אחוז המשיבים שהתייחסו לתחום זה.

2.      2. המספר שמופיע בסוף כל תת סעיף, מציין את מספר הפעמים שצוין על ידי משיבים שונים.

3.      3. היות ואחת ממטרות הסקר היא לאתר צרכים שעבורם נידרש לפתח פתרונות טכנולוגיים חדשים, לדעתנו, צריך לבחון לעומק גם קשיים שרק משיבים מעטים התייחסו אליהם.

 

1. קושי בתפקודי אכילה והאכלה (הקושי הדומיננטי שדווח ע"י 50% מהמשיבים)

·         הרוב המכריע ציינו שהקושי התפקודי נובע מקושי בשימוש בכלי אכילה ושתייה, הכנת מזון, הבאת המזון והשתייה לפה -26 אנשים ציינו דוגמאות למגבלות מוטוריות

·         קושי בהבנה ובזכירה של שלבי תהליך האכילה, קושי בזכרון לטווח קצר - האם כבר אכלו, קושי לזכור שצריך לאכול 6

·         צורך בהתאמת סביבת האכילה- בישיבה ליד שולחן, שכיבה 5

·         קושי בניקוי עצמי במהלך ולאחר האכילה, אכילה לא אסטטית 3


2. קושי בתפקוד עצמאי ובטיחותי ברחצה (קושי דומיננטי נוסף שדווח על ידי 49% מהמשיבים)

·         הרוב המכריע ציינו שהקושי התפקודי נובע מהחלקה 22

·        שמירה על שיווי משקל, יציבות, עמידה 18

·         צורך בידיות אחיזה 12

·         סיבון חלקי הגוף (טווח תנועה, תפקוד ביד אחת, נפילת הסבון, אזור הישבן בזמן ישיבה) 10

·         ·  מעברים (כניסה ויציאה מאמבטיה, מכסא גלגלים/ הליכון לכסא רחצה) 7

·         ·  קושי לזכור רצף פעולות הרחצה 2

·         ·  מבוכה מהמטפל (עירום) 1

·         ·  חימום בטיחותי של חדר הרחצה 1

3. קושי בתפקוד עצמאי ובטיחותי בשירותים (43% )

·         ·  מעברים מכסא גלגלים/ הליכון לאסלה, ישיבה, קימה, שמירה על שיווי משקל 24

·         ·  התארגנות על רקע קוגניטיבי (ידיעת סדר הפעולות שירותים) 4

·         ·  מיקום אבזרי הבטיחות

·         ·  התנקות והיגיינה 4

·         ·  פיתחת הדלת במצב סכנה

·         ·  הפשטה ולבוש לבוש פלג גוף תחתון 2

·         ·  שימוש עצמאי וע"י מטפל בטיטולים 4

·         ·  שמירה על היגיינה של השירותים בין משתמשים שונים

4. קושי בשימוש בטלפון נייד, נייח, סלולארי (41%)

·         ·  קושי מוטורי בתפעול (גודל לחצנים וספרות, אחיזה) 17

·         ·  לקות ראיה (איתור ורישום מספרי טלפון, חיוג) 14

·         ·  לקות קוגניטיבית (זכירת מספרים, תפעול המכשיר, קושי לעקוב אחר הוראות של מענה קולי/ נתב שיחות) 10

·         ·  לקות שמיעה (צלצול, דיבור) 9

·         ·  צג הפעלה דיגיטאלי בשפה לועזית

·         ·  צורך לשלב במכשיר הטלפון לחצן מצוקה, GPS

5. קושי בפעילות פנאי (40%)

בנושא זה ציינו המשיבים את הבעיות המקשות על ביצוע הפעילות, ורבים מהם פירטו מהם המאפיינים הנדרשים שאינם קיימים כיום.

א. בעיות המקשות על ביצוע הפעילות:

·         ·  חוסר מעש בגלל היעדר מוצרים מתאימים 9

·        ·   העדר פעילות בשעות אחה"צ  4

·         ·  מוטיבציה נמוכה 4

·         ·  ראיה 2

     

·         ·  שמיעה

·         ·  ריכוז נמוך

·         ·  קשיי שפה (לא דוברים עברית)

ב. מאפיינים נדרשים במוצרים :

·         ·   צורך בפעילות חברתית 3

·         ·   יכולת התאמת התכנים שבפעילות הפנאי באופן אישי לכל משתמש במוסד

·         ·   התאמה לגיל המבוגר (מאתגר, אסטטי, נגיש, לא ילדותי)

·         ·    צורך בהקניית תחושה של שלווה ורוגע

·         ·   משחקי שולחן נגישים לקשיש בכורסא גריאטרית

6. קושי בביצוע פעילות גופנית (40%)

בנושא זה ציינו המשיבים את הבעיות המקשות על ביצוע הפעילות, ורבים מהם פירטו מהם המאפיינים הנדרשים שאינם קיימים כיום.

א. בעיות המקשות על ביצוע הפעילות:

·         ·   חוסר מעש בגלל היעדר פעילות מתאימה למצב בריאותי ומוטורי, לא נגיש 14

·         ·   חוסר מוטיבציה 7

·         ·   חדגוני, לא מאתגר

·         ·   חוסר בהתאמות נגישות לביצוע תרגול עם כדור, הרמת ידיים

·         ·   שיווי משקל לקוי

·         ·   חוסר כוח אדם להפעלה במסגרת

ב. מאפיינים נדרשים במוצרים :

·        ·   פעילות שניתן לבצע בישיבה על כסא, כסא גלגלים 3

·        ·   אפשרות לביצוע עצמאי בבית/ במסד באופן עצמאי, עם השגחה 3

·        ·   נגישות לחוברת עם תרגילים לביצוע בישיבה

7. יציאות מחוץ למסגרת (37%)

·         ·   קושי בירידה / פחד מנפילה במדרגות 6

·         ·   כניסה ויציאה מרכב פרטי/ ציבורי 4

·         ·   בעיות ניידות 3

·         ·   קושי בירידה במדרגות עם כסא גלגלים 3

·         ·   קושי בהתמצאות מחוץ לבית וזכירת כתובת הבית 3

·         ·   הנחת קביים כאשר אינם בשימוש

8. קושי בשימוש במחשב (30%)

·         ·   מורכבות השימוש 8

·         ·  העדר משחקי מחשב מתאימים לקשישים (רמת מורכבות, קשב, מרכיבי טיפול, תוכן) 6

·         ·   קושי בשימוש במקלדת 5

·         ·   ירידה בראיה 5

·         ·   חוסר גישה למחשב 4

·         ·   קושי בהפעלת עכבר 3

·         ·   בעיות במוטוריקה עדינה 3

9. קושי בתקשורת בין אישית (27%)

א. בעיות המקשות על ביצוע הפעילות:

·         ·   ירידה בשמיעה 4

·         ·   ירידה קוגניטיבית 4

·         ·   קושי בתפעול מכשירי שמיעה, איבוד 3

·         ·   קושי בדיבור 3

·         ·   חוסר סבלנות לדבר עם אנשים 2

·         ·   קשיי שפה של המטפל המקצועי עם מטופלים דוברות שפה זרות 2

·         ·   בדידות 2      

·         ·   קשיי שפה עם מטפל הדובר שפה זרה

·         ·   ירידה בשפת גוף

ב. מאפיינים נדרשים במוצרים :

·        ·   להוסיף גירוי לשולחן האוכל במוסד ע"מ לעודד קשר בין האנשים

·        ·   לוח תקשורת עבור המטפל עם דברים בסיסיים הקשורים בטיפול

10. קושי בהתמצאות במרחב (25%)

·         ·  ירידה קוגניטיבית הגורמת לקושי בהתמצאות במוסד שבו מתגוררים (בהגעה לחדרי טיפול, זיהוי חדרם) 13

·         ·  קושי בהתמצאות במקום ציבורי

·         ·   ירידה בראיה

·         ·  קושי להבחין בצבעי רמזור

·         ·  קושי במציאת חפצים אישיים

11. קושי בשימוש בכסף (23%)

·         ·  ירידה קוגניטיבית (חוסר הבנת משמעות עלות המוצר וערך השטרות והמטבעות, חוסר ארגון כלכלי, שיפוט לקוי) 8

·         ·  קושי בתפעול מכשירי כספומט 3

·        ·   איבוד כסף, לא זוכרים היכן שמו 3

·         ·  ירידה בראיה 2

·         ·  נגישות לקויה למידע על המצב הכספי

·         ·  קושי בשימוש בכרטיס אשראי

12. קושי בתפקוד במצב חירום (בטחוני, אסון טבע) ושהות במרחב מוגן (23%)

·         ·  נגישות והגעה מהירה בזמן 10

·         ·  חוסר חדר שירותים נגיש 3

·         ·  אין די מקום בחדר בטחון למספר גדול של אנשים בכסאות גלגלים, מיטות סיעודיות 3

·         ·  תחושת חרדה, מחנק בחדר המוגן 2

·         ·  קושי בסגירת דלת הביטחון הכבדה

·         ·  ירידה בשמיעה- לא שומעים אזעקת אש

13. קושי בפעילות עבודה/ לימודים/ תעסוקה

א. בעיות המקשות על ביצוע הפעילות:

·        ·   אין היצע של פעילות תעסוקה מותאמת 16

·         ·  חוסר נגישות, קושי לצאת מהבית, ישיבה ליד שולחן 4

·         ·  אין היצע של פעילות תעסוקה ללא ליווי איש צוות מהמוסד 1

ב. מאפיינים נדרשים במוצרים :

·         ·  התאמה לרמות קוגניטיביות נמוכות

·         ·  נגישות – מוטוריות, ירידה בראיה

·         ·  עלות כספית נמוכה

·         ·  מאתגר, מעניין

 

מסקנות

·        · כפי שהנחנו, הנשאלים אכן הצביעו על קשיים תפקודיים בכל תחומי התפקוד.

·        ·  עצם קיום הסקר סייע להציף ולהביא לידי ביטוי בעיות תפקודיות רבות מאוד של הקשישים, ושאין באפשרות הצוותים המטפלים בהם לתת להם כיום מענה מתאים.

·         · על אף שבמילבת מצוי מידע על מגוון של פתרונות שעשויים לתת מענה לקשיים שהועלו על ידי הנשאלים – המידע אינו זמין או ידוע למטפלים.

·         · קיימים קשיים תפקודיים שנדרשת בדיקה מעמיקה לצורך פיתוח אביזרי עזר מתאימים.

·         · חשיפת הנשאלים, לעיתים לראשונה, לסיוע שהם יכולים לקבל מעמותת מילבת היווה הזדמנות ליצירת תקשורת ישירה לצורך פתרון הבעיות.

המלצות

·        ·  לצורך פיתוח אבזרי עזר מתאימים לבעיות שהועלו, מומלץ לבחון לעומק תתי תחומי תפקוד שבהם נצפו הקשיים המשמעותיים (בחינת הפתרונות המסחריים הקיימים, פיתוח והעברה של כלי הערכה מעמיק, באמצעות קבוצות מיקוד וכו').

·         · לאור העובדה שנמצא שבחלק מהמקרים קיימים פתרונות לבעיות שתוארו אולם לאנשי המקצוע אין מידע בנושא, מומלץ לקיים קשר מקצועי מתמשך בין עמותת מילבת ובין המוסדות שהשתתפו בסקר:

o        * מפגשי הדרכה במוסדות לצורך העלאת המודעות של אנשי מקצוע למקורות מידע על אבזרי עזר הקיימים בשוק (כדוגמת אתר המידע "עזרים" שהוקם ע"י מילבת)

o       *  קבלת סיוע ממילבת לפיתוח של אביזרים מיוחדים.

o       *  ייעוץ להתאמה של אביזרי עזר למטופלים במוסדות.

·         · להוסיף לשאלון מספר תחומים נוספים שמומלץ לבדוק אותם בסקרים עתידיים.

·         · להמשיך לאסוף מידע על אוכלוסיות נוספות.