אימון גופני לאנשים עם מוגבלות פיזית

אימון גופני לאנשים עם מוגבלות פיזית

חשיבות האימון לאנשים עם מוגבלות פיזית

כפי שכולנו יודעים היום לאימון הגופני חשיבות מרובה בחיינו, הוא תורם לחיזוק המערכת החיסונית, מחזק את העצמות, השרירים, מגמיש את הגידים, מחזק את שרירי הליבה וגורם לתחושה כללית טובה.

האימון הגופני גם מעניק לנו סוג של תעודת ביטוח לגילאים מתקדמים יותר, כלומר, כשנגיע אליהם נהיה חזקים ובריאים יותר ונפחית את הסיכון ללקות במחלות שמאפיינות את הגיל השלישי ואם כבר איתרע מזלנו ונפלנו בבית או בחוץ, אזי שההתאוששות תהיה מהירה יותר מן הממוצע.

המלצת המומחים היא להתאמן בין 3 ל 4 פעמים בשבוע תוך שילוב אימוני אירובי וכוח בצורה מתונה, דבר שישמור עלינו ועל בריאותנו.

אך מה אומרים המומחים לגבי אימון גופני לנכים? האם גם להם מותר להתאמן בצורה עצימה או שהם צריכים לשמר על הקיים באימון בעצימות נמוכה?

האם הם בכלל אמורים לנוח בגלל המגבלה התנועתית? מה היתרונות, אם בכלל, לאימון לאוכלוסייה מיוחדת שכזאת?

אימון גופני לאנשים בעלי מגבלה פיזית או מגבלה בניידות הוא בעל חשיבות מכרעת .

לאנשים אלה שלעתים מכורח המציאות יושבים רוב הזמן בכיסא גלגלים נגרמים קיצורים של גידים, דלדול של השרירים ואיבוד סידן בעצמות מה שגורם לעלייה בסיכון לשברים בעת נפילה .

ניתן לבצע פעילות ספורט לבד באמצעות אביזרים שונים  אך מומלץ לבצע את הפעילות בליווי  מאמן כושר המוסמך לכך או פיזיותרפיסט.

כמובן שכל אימון מתחיל לאחר אבחון בו המטפל בודק את יכולות הנבדק ובונה לו תכנית אימונים בהתאם.

תוכנית האימון חייבת להיות מדורגת .הפעלת השרירים נעשית באמצעות  במגוון תרגילים שמשלבים, כוח, גמישות, אירובי ואימון שרירי הליבה.

לסיכום, פעילות הגופנית חיונית  למי שיושב בכיסא גלגלים רוב שעות היממה. ישיבה ממושכת עלולה לגרום להתפתחותם של פצעי לחץ, לרוב באזור הישבן, הגב התחתון, חלקו האחורי של הראש ומשני צידי הירכיים.

רצוי להתאמן 3-4 פעמים בשבוע ואם לא מתאפשר אז לא לרדת מפעמיים בשבוע.

מומלץ לשלב כמה שיותר תרגילים שיכסו את כל האלמנטים של הכושר הגופני: אירובי, אנאירובי (כוח), גמישות וחיזוק שרירי הליבה. רצוי לשלב סוגים נוספים של ספורט: שחייה, יוגה וכדומה.

נכתב על ידי ויקטור זיתון – מאמן כושר שיקומי

נערך ע"י צוות עזרים.

Share
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email