כאבים בחזה, חשוב לבדוק, אך מקור הכאב והפתרון לא תמיד מבהיל.

כאבים בחזה, חשוב לבדוק, אך מקור הכאב והפתרון לא תמיד מבהיל.

תחושות הכאב בחזה יכולות להיות מפחידות ויכולות גם להוביל לתחושת בידוד.
רוב האנשים יודעים שלא כל מי שחווה כאבים בחזה יסבול ממצב רפואי בסיסי רציני עם זאת, אנשים רבים אינם יודעים מה גורם לכאבים בחזה או כיצד לטפל בהם ויותר מזה חלק לא קטן מכאבי החזה מקורם במערכות רקמה רכה (רקמות חיבור או שריר) וניתנות לטיפול מהיר, ללא תרופות ולא פולשני.

 

תחושות של כאב בחזה הנגרמות על ידי עומס על הלב מקורם יכול להיות לחץ הדם מוגבר, אנגינה פקטוריס, שהיא בלטינית עבור 'חזה עייף' ועוד. זו לעתים קרובות "צרבת" מכיוון שאתה עלול לחוות צריבה או תחושת חומצה בחלק האחורי של הגרון שלך כאשר היא מתרחשת. גורמים שכיחים אחרים לכאב בחזה כוללים: עבודה יתר או מתח, כמות עודפת של חומרים שומניים בתזונה כגון מזון שמנוני, מזון מטוגן, בשר אדום ואלכוהול, עישון, מחלות עיכול כגון מחלת ריפלוקס קיבה-וופגיאלי (GERD), בקע היאטלי כרוני, דלקת הוושט ומגוון רחב של טריגרים פעילים ברקמה הרכה.


עבודה יתר או מתח
הגורם העיקרי לכאבים בחזה אצל אנשים רבים הוא עבודה יתר, לחץ או מתח. למרבה הצער, רוב האנשים אינם מבינים שהם חווים כאבים בחזה עד שהם חווים אותם במשך מספר שעות. לעתים קרובות ניתן להקל על כאבים בחזה הנגרמים מלחץ או מעבודה יתר על ידי הפסקה או הרפיה או טיפול מנואלי ברקמות הרכות. צריך להבין כי מערכת ההגנה הלא רצונית של הגוף לא יודעת להבדיל בין לחץ מעבודה או מהמשפחה לבין כזה הנגרם מפחד אם ראיתי אריה מולי נוהם ושואג למשל. המערכת מגיבה אותו הדבר, באמצעות הכנה להגנה גם באמצעות רקמות השריר ותוצר הלוואי לאורך זמן עלול להיות כאבים בחזה.


מחלות עיכול
אנשים עלולים לחוות כאבים בחזה כאשר הם בדיאטה. זה נכון במיוחד אם אתם מנסים לרדת במשקל כתוצאה ממחלות עיכול. מחלות אלו גורמות לגופך לייצר עודף חומצה בקיבה, מה שעלול לגרות את הלב וסביבתו. במקרים רבים, שינוי התזונה שלך יכול להפחית את הסיכון שלך לחוות סוגים אלה של כאבים בחזה. לדוגמה, כאבי חזה הקשורים ל-GERD מטופלים בדרך כלל באמצעות תרופות המפחיתות את כמות חומצת הקיבה המשתחררת. כמובן שגם במקרה זה יש תגובה גופנית הנקשרת למערכות הרקמה רכה.


עישון
עישון הוא כנראה אחד הגורמים העיקריים לכאבים בחזה. הוא בהחלט אחד הגורמים השכיחים ביותר לכאבים בחזה במישרין ובעקיפין.


אנגינה פקטוריס
אנגינה פקטוריס מתרחשת כאשר שריר הלב בעומס עקב קושי בהובלת דם תקינה ללב. זה לא תמיד כואב, אבל יש אנשים שחווים תחושת צריבה בחזה הנגרמת על ידי קצב לב מוגבר או לחץ בחזה. ניתן להפחית או למנוע כאבים אלה בחזה על ידי נטילת תרופות כגון חוסמי בטא או מעכבי אנזים הממיר אנגיוטנסין (מעכבי ACE).

טריגרים פעילים
טריגרים פעילים המהווים חלק ממערך ההגנה האוטונומי של הגוף עלולים לייצר כאבים בחזה. מערך זה מגיב לכל מה שהגוף מייחס אליו סכנה אם במודע, אם בלא מודע, בין אם אמיתי או רק מחשבתי. פחד, לחץ נפשי, עומס משפחתי, לחץ בעבודה, ואפילו חשש מבדיקה רפואית עתידית עלולים לייצר פעילות של מערכת זו וכתוצאה מכך כאבים בחזה.
טיפול נכון יכול להפחית ואף להעלים כאבים אלו ולתת פתרון ארוך טווח למניעת חזרתו.

איך להתמודד עם כאבים בחזה
המפתח לטיפול בכאבי חזה הוא להבין שזה לא תמיד מצב רפואי רציני אך לבקש עזרה בהקדם האפשרי על מנת לשלול מצבי קיצון. 
עליך להתקשר לרופא שלך אם אתה חווה אחד מהתסמינים הבאים:
– כאב בחזה שאינו חולף תוך 15 דקות.
– כאבים בחזה הנמשכים יותר מכמה שעות.
– כאבים בחזה המלווים בקוצר נשימה, שיעול או בחילות.
– כל כאב בחזה המלווה בכאב חד בזרוע העליונה או בכתף.

אם אתה חווה אחד מהתסמינים הללו, התקשר לרופא שלך מיד. הרופא שלך יכול לקבוע אם יש לך מצב חמור יותר. 

לטפל בגורם לכאבי החזה
כאבים בחזה יכולים כאמור להיגרם על ידי מתח, עבודה יתר, טריגרים פעילים, מחלות עיכול או עישון. אתה יכול להפחית את כמות הכאבים בחזה שאתה חווה על ידי הפסקה, הרפיה או טיפול בגורם.

– מתח: הרפיה והפסקה מהעבודה או מכל פעילות לוחצת אחרת יכולה להפחית את הסיכון שלך ללחץ ולהעלות את לחץ הדם שלך. ניתן גם להשתמש בטכניקות מדיטציה וטיפול מנואלי.

– עבודת יתר: הפסקות קצרות, אכילת תזונה בריאה, מנוחה מספקת ופעילות גופנית יכולים לעזור להפחית את הסיכון שלך לעבודת יתר ולחוות כאבים בחזה כתוצאה מכך.

–טריגרים: אבחון וטיפול מקצועי יכול להקל ואף להפסיק את הכאב ולתת לך מידע איך למנוע אותו בעתיד. כאמור גישת הטיפול בטריגרים יכולה להיות חלק מהפסקת ומניעת הכאב בגורמים שונים מאחר ומקורה במערכת הלא רצונית המגיבה לשלל גורמים.
– מחלות עיכול: אם יש לך GERD, אתה יכול לטפל בסימפטומים שלך באמצעות תרופות ושינויים באורח החיים כגון אכילת ארוחות קטנות יותר בתדירות גבוהה יותר ואי שתיית נוזלים עם הארוחות. אם יש מקורות קיבה אחרים ניתן להתייעץ עם תזונאית קלינית.
– עישון: אם אתה מעשן, אתה כדאי להפסיק. ישנן תרופות שיכולות לעזור לך להיגמל, והן יעילות יותר מאשר לנסות להיגמל בעצמך.

למנוע כאבים עתידיים בחזה
לאחר טיפול בגורם לכאבי החזה שלך, תרצו למנוע כאבים עתידיים בחזה אם על ידי נטילת תרופות לפי ההנחיות ועל ידי שמירה על בריאות ככל האפשר אם באמצעות בדיקות סדירות, פעילות גופנית מותאמת והבנה של ניהול הגוף דרך המערך השרירי ואם באמצעות טיפול מנואלי.

סיכום
לרוב ניתן להקל על כאבים בחזה עקב עבודה יתר או מתח, מחלות עיכול או עישון על ידי הפסקה או הרפיה או על ידי טיפול מנואלי.



נכתב על ידי מומחה להפגת ומניעת כאב. מטפלים בהפגת ומניעת כאבים כבר למעלה משני עשורים.


נערך ע"י מערכת עזרים