מדוע קשישים נופלים יותר ואיך ניתן למנוע את הנפילה הבאה?

מדוע קשישים נופלים יותר ואיך ניתן למנוע את הנפילה הבאה?

בסקר שנערך בארץ  בקרב 11,654 אנשים בגיל 65 ומעלה נמצא כי 14.8 אחוז מהם נפלו בחצי השנה האחרונה שלפני הסקר. נתון בולט שעלה בסקר הוא שקשישים שנפלו פעם אחת נמצאים בסיכון גבוה לנפילות חוזרות. כל מה שרציתם לדעת על מניעת נפילות בבית ואצל קשישים – במאמר הבא.

בעקבות נפילה מוצאים את עצמם אנשים רבים מוגבלים בתפקוד או בניידות בעל כרחם. הם עוברים מעצמאות מלאה לתלות. פציעות מנפילות אצל קשישים יכולות להיות מסוכנות ואף בלתי הפיכות.

שברים, חבלות ואשפוזים הם תוצאה שכיחה של נפילות בקרב מבוגרים. אצל קשישים הוא מצריך שיקום ארוך וממושך יותר. סכנה נוספת הנובעת מנפילה היא התפתחות פצע לחץ הנובעת מישיבה או שכיבה ממושכת.

מדוע קשישים מועדים לנפילות?

לכל אחד מאתנו יש מערכת שיווי משקל. מרכז המערכת נמצא בתוך האוזן  והוא אחראי לכך שהמוח יקבל מידע בכל זמן נתון אודות מנח הגוף . המוח בתורו מעבד את הנתונים. ובמידת הצורך מפעיל את שרירי הרגליים הגו  והידיים על מנת לשמור על איזון ויציבות .

כאשר אנו מועדים מועבר במהירות מידע על השינוי במנח הגוף  והמוח מפעיל מיד את השרירים כדי למנוע את הנפילה, במידה והנפילה נמשכת מופעלים באופן אינסטינקטיבי שרירים על מנת למנוע ולספוג את המכה ( זו הסיבה מדוע הידיים נזרקות קדימה וגורם לבסוף לנפילה על הכתף או הידיים ).

אצל רובנו מעידה קלה לא תסתיים בנפילה, אלא בדילוג או צעד מהיר שמאזנים מחדש את הגוף, נפילות בגיל מבוגר או מעידה לעומת זאת תסתיים בנפילה באחוז גבוה יותר היות וככל שאנו מתבגרים האינפורמציה הזו זורמת לאט יותר, מה שגורם לירידה במהירות התגובה של המוח . בנוסף יש ירידה בגמישות השרירים ובכוח השריר, צפיפות העצם משתנה. גורם נוסף המגביר את השכיחות לנפילה הוא ירידה בראיה ובשמיעה.

 

איך אפשר למנוע נפילות בגיל השלישי?

ארגון הבית בצורה נכונה יכול להפחית בצורה משמעותית את הסיכון לנפילה

  • העדיפו רחצה בישיבה במקלחון היא בטוחה יותר מאשר באמבטיה.
  • התקינו שטיח גומי או מדבקות במקלחון או בתוך האמבטיה – למניעת החלקה.
  • התקינו ריצוף מונע החלקה בחדר האמבטיה כולו.
  • התקינו ידיות אחיזה יציבות במקלחון, באמבטיה וליד השירותים. על מנת למקם את הידיות בצורה הנכונה והבטוחה – חשוב להתייעץ עם מרפא בעיסוק, פיזיותרפיסט או איש מקצוע אחר שהוכשר לכך.
  • במידת הצורך השתמשו בהגבהה יציבה לאסלה, שתקל עליכם להתיישב ולקום.
  • הצמידו שטיחים לרצפה באמצעות חומר הדבקה  או אל תשתמשו בהם כלל, מאחר והנכם עלולים להיתקל בשולי השטיח וליפול.

פעילות גופנית מפחיתה נפילות

חזקו את השרירים באמצעות ספורט: בני הגיל השלישי נוטים למעט בפעילות גופנית, אך חשוב לזכור שהיא מחזקת את הגוף, משפרת את היציבה ושיווי המשקל ומפחיתה את הסיכון לנפילות, קראו עוד על פעילות גופנית בגיל השלישי.

לסיכום נפילות בקרב קשישים אינן גזירת גורל .אך כאשר הן קורות הן עלולות להיות מסוכנות . ניתן להפחית את הסיכון לנפילות חוזרות אצל קשישים באמצעים פשוטים.

באתר עזרים תוכלו למצוא מגוון גדול של פתרונות .

 

 

שתף את הפוסט
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook
שיתוף ב email