מניעת נפילות בגיל המבוגר

מניעת נפילות בגיל המבוגר

 מניעת נפילות, שיפור ניידות וסביבה בטוחה

כ- 30% מבני 65 ומעלה מדווחים על נפילות בסביבת מגוריהם לפחות פעם בשנה.

בגיל 80 ומעלה אחוז הנופלים מגיע ל- 50%. לקשיש שנפל פעם אחת יש 60% סיכוי ליפול בשנית.

הסיכון לנפילות עולה עם הגיל, זאת בשל גורמים אישיים, כגון: מצב בריאותי וטיפול תרופתי, יכולת ניידות ומצב נפשי וכן גורמים סביבתיים, כגון: משטחים מחליקים, סביבה עמוסה במכשולים, בעיות תאורה ועוד.

נפילות אלו עלולות לגרום לשברים ולקשיי ניידות ולפיכך להשפיע על איכות החיים ומידת עצמאותו של האדם.
ברוב הסיכונים לנפילות ניתן לטפל, הן רפואית והן באמצעות התאמת הסביבה.

להלן מספר טיפים והמלצות לשינויים שניתן לערוך בסביבת המגורים ובאביזרי העזר שיכולים לשמש אתכם על מנת למזער סיכונים, למנוע נפילות ולהעלות את רמת הבטיחות האישית בגיל המבוגר.

מהם הגורמים השכיחים לנפילות?

  • מפגעים וסיכונים בבית
  • ירידה ביציבות ובשיווי המשקל
  • ירידה בכוח השרירים
  • ירידה בראיה ו/או בשמיעה
  • תופעות לוואי של תרופות

מה ניתן לעשות כדי להפחית את הסיכון לנפילות?

תאורה הולמת

בגיל המבוגר העין מסתגלת לאט יותר להבדלים בין חושך לאור ולכן קיימת סכנה של היתקלות בחפצים ונפילה. כדי להימנע מכך מומלץ לבצע את הפעולות הבאות:

  • להתקין עמעם (דימר) או להשאיר אור קטן דולק בחדר כדי למנוע מעבר חד מחדר מואר לחדר חשוך.
  • לכסות את הנורה החשופה באהיל כדי למנוע סנוור.
  • להשאיר אור קטן דולק בשעות אחר הצהריים, הערב והלילה.
  • חשוב מאוד להתקין תאורת קריאה ממוקדת סמוך למקום בו יושבים לקרוא, בנוסף לתאורה הכללית.

מעברים פנויים

יש להקפיד בבית על מעברים פנויים מחפצים ומרהיטים. חוטי החשמל והטלפון חייבים להיות מהודקים לקירות באמצעות תופסנים מיוחדים.

טיפול בשטיחים

שטיחים בבית מהווים מכשול כפול – גם נפילה וגם החלקה. לכן מומלץ להימנע משטיחים בכלל.

אם בכל זאת החלטתם להישאר עם השטיח, מומלץ לפרוס מתחת לשטיח הרגיל שטיחון רשת מיוחד המונע החלקה על השטיח הרגיל (בדרך כלל עשוי ממשטח הנראה כמו רשת).

בחירת כורסה, כיסאות וספה

  • יש להעדיף כורסה המצוידת במשענות ידיים ובמשענת גב, בעלת הדום לרגליים. כורסה זו מסייעת לשמור על היציבות כאשר קמים ממנה.
  • יש להתאים את גובה משענת הגב ליושב כדי שהיא תספק תמיכה מתאימה לצוואר.
  • יש לוודא כי בעת הישיבה כפות הרגליים מונחות על הרצפה וכי בברך ובאגן נוצרת זווית של 90 מעלות או יותר. כך ניתן לשבת ולקום ללא מאמץ רב.

עצה: המתקשים לקום מישיבה יכולים להגביה את המושב על ידי הנחת כרית מושב נוספת או על ידי הוספת מתקן הגבהה המונח מתחת לרגלי הכיסא או הספה.

כמו כן קיימות כורסאות אשר מרימות את היושב כמעט עד למצב קימה.

 התאמת המטבח

  • רצוי לאחסן כלים ומזון המצויים בשימוש יום יומי במדף נגיש, שניתן להגיע אליו בקלות יחסית מבלי להתכופף או לטפס.

עצה: למתקשים להתכופף מוטב לוותר על המגירות בתחתית המקרר ובמקומן להשתמש בסלסילות פלסטיק המונחות על מדף גבוה יותר.

  • מפסק הגז חייב להימצא במקום נגיש שניתן להגיע אליו ללא קושי. יש לוודא שהמפסק סגור כשהכיריים אינם בשימוש.
  • חומרי ניקוי יש לאחסן בנפרד ממוצרי המזון.
  • יש לוודא שעל מיכלי החומרים יש סימון ברור שהחומרים מסוכנים.
  • כדי להימנע מעמידה ממושכת מומלץ להשתמש בכיסא גבוה בעל מושב נטוי קדימה המאפשר לעבוד ליד השיש והכיור בחצי ישיבה.
  • לאנשים הסובלים מדלקות ומכאבים בפרק היד מומלץ לבחור למטבח כלים קלים בעלי ידיות אחיזה בעיבוי רך.
  • ניתן למצוא פתרונות מקוריים לבעיות ספציפיות בקטגוריית עזרים לאכילה ושתייה.

התאמת חדר הרחצה

  • מומלץ לא לנעול את הדלת בזמן הרחצה. כמו כן רצוי שהדלת תיפתח כלפי חוץ.

ניתן להיעזר באיש מקצוע כדי לשנות את כיוון פתיחת הצירים.

  • יש להשתמש רק בתנור חימום חשמלי המיועד לחדרי אמבטיה, לתלות אותו בגובה מתאים ולהרחיק אותו מחפצים דליקים. מומלץ לחבר חוט הפעלה באורך מתאים, שניתן יהיה להגיע אליו ללא צורך בטיפוס.
  • בזמן הרחצה מומלץ לענוד על היד לחצן מצוקה (מותר להרטיב אותו במים). חשוב במיוחד למבוגרים שמתגוררים לבד, או למבוגרים המסייעים לבן/בת הזוג ברחצה. זכאי חוק סיעוד יכולים לבדוק את זכאותם להשתתפות המוסד לביטוח לאומי במימון רכישת לחצן המצוקה עבורם.
  • מומלץ לתלות וילון למניעת התזת מים החוצה.
  • חובה להתקין מאחז במקלחת או באמבטיה.
  • יש להניח על קרקעית המקלחת או האמבטיה שטיח גומי או מדבקות המיועדות למניעת החלקה.

 בחירת ידית אחיזה למקלחת או לאמבטיה

  • חשוב ביותר להתקין ידית אחיזה בטיחותית ולא להשתמש בכל תחליף אחר – בוודאי לא בצינורות פלסטיק המשמשים לתליית מגבות.
  • קיימים סוגים רבים של ידיות מחומרים שונים מפלסטיק קשיח או ממתכת ומרקמים שונים – חלקים או מחוספסים. כל ידית בעלת אורך שונה ובעלת זוויות שונות. חלק מהידיות מתקפלות.
  • בחירת הידית חייבת להיעשות בהתאם לתנאי הסביבה ולצרכיו המיוחדים של האדם המשתמש בה.
  • אנשים שאין להם בעיות בריאות מיוחדות יכולים לבחור ידית ישרה ומחוספסת שאורכה 60 ס"מ.
  • מיקום הידית ייקבע בדרך כלל בהתאם לתנוחה שבה מתרחצים (בישיבה או בעמידה). כאשר ישנן בעיות מיוחדות מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי לגבי מיקום הידית.
  • חשוב להקפיד על התקנה נכונה של הידית: יש להתקין אותה מעט באלכסון באמצעות קידוח חור בקיר ולחבר אותה לקיר בברגי אל-חלד.

רחצה באמבטיה או במקלחת

  • בדרך כלל עדיף להתרחץ במקלחת ולא באמבטיה כיוון שהכניסה לאמבטיה והיציאה ממנה מסוכנות ביותר.
  • הרחצה הן באמבטיה והן במקלחת מומלץ שתיעשה בישיבה.
  • מומלץ להתרחץ באמבטיה בישיבה כאשר מתקשים להיכנס לאמבטיה או לצאת בגלל כאבים, בעיות בשיווי המשקל, חולשה, שיתוק, חום גבוה, רעד וכדומה, או כאשר מסייעים ברחצה לאדם אחר. כדאי לקבל ייעוץ מאנשי מקצוע מומחים לגיל הזהב על האבזור והטכניקה המתאימה ביותר.
  • אסור להכניס לאמבטיה כיסא רגיל. יש להשתמש אך ורק במושב אמבטיה מיוחד המונח לרוחב האמבטיה ומקובע אליה היטב. הרחצה מתבצעת בישיבה על המושב ואין צורך להתיישב על קרקעית האמבטיה. כשיושבים על המושב יש צורך להשתמש במקלח (טוש) בעל צינור ארוך ידית.
  • למקלחת ניתן להכניס כיסא פלסטיק ייעודי בעל ידיות ומשענת גב. יש להניח את הכיסא כך שמשענת הגב שלו תהיה צמודה לקיר.

 התאמת חדר השירותים

  • אין לנעול את דלת חדר השירותים. רצוי מאד שכיוון פתיחת הדלת יהיה כלפי חוץ.
  • יש לדאוג להתקנת תאורת לילה בדרך המובילה לשירותים.
  • מתקן הגבהה לאסלה מספק מעט סנטימטרים נוספים של גובה, המקלים על ישיבה וקימה מהאסלה. יש גם מודל של כסא שירותים בעל ידיות בצדדים.

ידית אחיזה ליד האסלה

  • חשוב להתקין ליד האסלה ידית אחיזה הקבועה לקיר.
  • מיקום הידית: כאשר יושבים על האסלה מושיטים את היד הקרובה לקיר שעליו רוצים להתקין את הידית בזווית של 90 מעלות. אם המשתמש מוגבל בתנועותיו, עליו להושיט את היד עד למקום שהוא יכול להגיע אליו. זה המקום בו יש לחבר את הידית.
  • קיימת זרוע עזר מורכבת לקיר הניתנת להרמה והורדה. מיועדת כעזר למתקשים בישיבה וקימה בעת השימוש בשירותים.

 התאמת חדר השינה

  • חשוב להקפיד שגובה המיטה יהיה מותאם לישיבה: כשיושבים על המיטה כפות הרגליים צריכות להיות מונחות על הרצפה, בברך ובאגן צריכה להיווצר זווית של 90 מעלות או יותר. כך ניתן לשבת ולקום ללא מאמץ. קיימות רגליות מעץ או פלסטיק להגבהת המיטה בכ- 10 ס"מ.
  • תאורה – חשוב שניתן יהיה להדליק את המנורה מבלי לקום מהמיטה.
  • מכשיר הטלפון צריך להימצא ליד המיטה ובצמוד לו רשימה של מספרי טלפון חשובים.
  • אנשים הלוקים בירידה בשמיעה בגלל הגיל להשתמש במכשירי טלפון מיוחדים המצוידים באמצעי הגברה מיוחדים.
  • אסור לעשן במיטה.
  • חשוב שהשטיחים לצד המיטה לא יחליקו. למניעת ההחלקה ניתן להשתמש בשטיח דמוי רשת שפורסים תחת השטיח. מומלץ להסיר את השטיחים.
  • חשוב מאוד לדאוג מסביב למיטה למעברים פנויים מעיתונים ומחפצים אחרים.

כיצד לקום נכון מהמיטה

  • יש לעבור בזהירות ובאטיות משכיבה לעמידה: לשכב על הצד, להתרומם לאט לישיבה, להוריד את שתי הרגליים מהמיטה, לשבת כמה שניות ורק לאחר מכן לקום לאט.
  • במקרה של קושי בקימה ניתן להגביה את המיטה באמצעות רגליות מיוחדות להגבהה.
  • אסור בתכלית האיסור להגביה את המיטה באמצעות ספרים או אביזרים חלקים כיוון שרגלי המיטה עלולות להחליק מהם!

מניעת נפילות בעת ניידות:

 נשיאת חבילות וחפצים

  • מומלץ להימנע מנשיאת משא כבד על כתף אחת. ניתן להשתמש בתיק בעל רצועה אלכסונית עבה ומרופדת המאפשרת לחלק את המשקל לשתי הכתפיים.
  • למשתמשים במקל הליכה – אין לשאת משא כבד ביד הפנויה.
  • מחוץ לבית – מומלץ להשתמש בעגלת נשיאה בעלת גלגלים או בהליכון מיוחד בעל סלסלה לנשיאת חפצים.

שימוש באביזרי עזר לניידות

  • השתמשו בעזרים – לפעילותכם ולבטיחותכם.
  • במידה והליכתכם אינה יציבה – השתמשו לבטיחותכם במקל או בהליכון.
  • התייעצו עם פיזיותרפיסט להתאמת גובה המקל או ההליכון.
  • הקפידו שהגומי בבסיס המקל או ההליכון שלם ולא משופשף.
  • קיימים כיום מגוון עזרים נוספים שיכולים לסייע –  בהלבשה, במטבח וכדומה:

מומלץ להתייעץ עם פיזיותרפיסט כדי להתאים את עזר ההליכה למצב הבריאותי של המבוגר.

מקלות הליכה – קיימים מקלות מחומרי גלם שונים, כמו עץ, אלומיניום, יש מתקפלים וטלסקופיים ויש המאפשרים תמיכה למבוגרים פעילים. מקל טלסקופי מתקפל הינו קל משקל וניתן לנשיאה בכל מקום.

מקל הליכה 3 נקודות ו- 4 נקודות – המאפשרות תמיכה נוספת בעת ההליכה.

הליכון – משמש בסיס טוב ובטוח לאנשים המתקשים בהליכה. ניתן להשיג גם הליכון מתקפל, כך שלא יתפוס מקום גדול בבית.

רולטור – מגיע עם 3 ועם 4 גלגלים. בעל מעצורים וכסא (4 גלגלים), המאפשר מקום מנוחה בעת הצורך. מיועד לאנשים פעילים.

נכתב ע"י: איפארמה – בית המרקחת הישיר הראשון

נערך ע"י: מערכת עזרים

Share
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב email
Email