אזרחים ותיקים? הליך חדש ומהפכני יסייע לכם לתכנן את עתידכם – גם במקרה קיצון

אזרחים ותיקים? הליך חדש ומהפכני יסייע לכם לתכנן את עתידכם – גם במקרה קיצון

מאמר נכתב על ידי: עו"ד שוני ימין

מיסודו של עורך הדין שוני ימין– ולו בקיאות וניסיון עשיר בתחומי המשפט השונים.
המשרד הינו משרד בוטיק ייחודי בין משרדי עורכי הדין ומציע ללקוחותיו שירות אישי וקשת
רחבה של שירותים משפטיים.
______________________________________________________________________________________________

יותר גמישות, פחות הפתעות, והרבה יותר ודאות לגבי עתידכם. לייפוי כוח מתמשך יש יתרונות רבים לאזרחים ותיקים בני הגיל השלישי. כך תוכלו לתכנן את עתידכם הכלכלי, האישי והרפואי ביעילות שלא הייתה אפשרית עד כה. 

ייפוי כוח מתמשך הוא למעשה מסמך משפטי המאפשר לכל אדם לקבוע בהמשך חייו את מעמדו האישי ורצונותיו הפרטיים, איזה טיפול רפואי יקבל, ואיך ינוהלו הכספים שלו 

מסמך ההוראות שייכתב על ידי עורך הדין לפי רצונותיו המדויקים של האדם ישמש כמעין "תעודת ביטוח" ויקבלו תוקף משפטי החל מהיום שבו יקלע למקרה קיצון ו\או מקרה בלתי צפוי שימנע ממנו להביע את דעתו\רצונו של האדם.

ייפוי הכוח המתמשך הינו הליך מהפכני, שמשנה לחלוטין את כללי המשחק. ואלו הסיבות העיקריות לכך:

  1. ההליך מבטל בירוקרטיה מיותרת 
  2. מאפשר את מימוש רצונו של האדם בכל מצב 
  3. יעילות בביצוע פעולות 
  4. עלויות נמוכות 
  5. מונע ויכוחים 

ייפוי הכוח המתמשך נועד להחליף את הליך האפוטרופסות המסורבל

הסבר קצר על הליך האפוטרופסות:
עד כה (2018) הליך האפוטרופסות היה היחיד שנתן מענה לאדם שנקלע למצב קיצון. איבוד התפקוד מגיע לעיתים קרובות ללא הכנה ובאופן פתאומי, ונוצר מצב בו האדם הנ"ל נשאר ללא יכולת לתפעל את ענייניו והכל נשאר "קפוא" עד למינוי האפוטרופוס שיינתן ע"י בית המשפט.

אם אתם או הוריכם אזרחים ותיקים, כדאי מאוד שתכירו את ייפוי הכוח המתמשך ואת יתרונותיו. אספנו עבורכם 10 יתרונות (מיני רבים) לעומת הליך אפוטרופסות שהיה ברירת המחדל עד כה. 

היתרונות המצורפים יבהירו עבורכם מדוע עריכת  ייפוי הכוח מתמשך הינה צעד משמעותי וחשוב הנועד לדאוג לעתיד שלכם, על כל מקרה שלא יהיה.

              1. י"כ מתמשך = יותר גמישות

ייפוי כוח מתמשך הוא הליך גמיש מאוד. הרבה יותר גמיש מהליך האפוטרופסות, שפעמים רבות הופך לנטל על בני המשפחה ויכול במקרים מסוימים להיות כמכשול במצבים בהם עיכוב בזמן עלול להביא לסכנת חיים אמיתית (אפוטרופסות הינו הליך המתנהל בבתי משפט לעומת י"כ מתמשך שבו אין התערבות של בית המשפט בעריכתו).

על מנת להמחיש את הגמישות עבור אדם העורך ייפוי כוח מתמשך עבורו, מצורפים מס' דוגמאות לעיונכם:

דוגמא: א' בן 52 איבד את הכרתו בתאונת עבודה, ועליו להיכנס באופן בהול לניתוח מורכב ברגלו. בטרם כניסה לניתוח מסוג זה יש לחתום על מסמכים רפואיים בהם א' מודע לסיכוני הניתוח, ולא יוכל לתבוע בעתיד את בית החולים. מכיוון שאין ל-א' אפוטרופוס ולא ערך ייפוי כוח מתמשך עבורו,  נדרשו ילדיו של א' להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס לבית המשפט על מנת לחתום בשמו.

מכיוון שאף רופא לא יסכים לבצע הליך שעלול להיות מסכן חיים ללא הסכמה מודעת של המנותח או מי מטעמו (שמורשה לחתום בשמו מבחינה משפטית), הזמן היקר שבו יהיה צורך להמתין לאישור מינוי אפוטרופסות עבור א' עלול להחמיר את מצבו שלא לצורך, ובמצבים מסוימים להוות עניין מסכן חיים עבורו.

בייפוי כוח מתמשך, בשונה מאפוטרופסות, אין התערבות של בית המשפט כדי לקבל את המינוי, מה גם שהבירוקרטיה בעריכת י"פ כוח מתמשך לעומת אפוטרופסות אינה מצריכה הגעה לבתי משפט ותשלום אגרה (פעמים רבות עריכת ייפוי הכוח נעשית בבית הלקוח).

למיופה הכוח יש מרחב תמרון רב בתחום הרפואי, הכלכלי, והאישי של הממנה, והגמישות באה לידי ביטוי במובנים רבים (כאשר הגמישות בפן הרפואי היא הקריטית ביותר).

דוגמא אחת לכך היא שניתן למנות מספר מיופי כוח לנושאים שונים (מעמד אישי, רפואי, כלכלי). את הנושאים הללו תוכלו להגדיר עם עורך הדין המטפל, באופן פרטני ובאופן שיהיה מותאם לחייכם ורצונכם.

  • עליות נמוכות לעומת האלטרנטיבה

אז לא רק שמדובר בהליך מהפכני ויעיל, אלא גם בהליך שכרוך בעליות נמוכות יותר. 

א. בכל הנוגע לשכר טרחת עו"ד, ייפוי כוח מתמשך , הינו הליך הדורש 
    פחות בירוקרטיה וזמן ולכן זול באופן משמעותי מהאלטרנטיבה (אפוטרופוס). 

ב. מכיוון שבהליך י"כ מתמשך לא צריך לפנות לבית המשפט – אין צורך בתשלום אגרה.

ג. בנוסף, במסגרת הליך י"כ מתמשך אין צורך או דרישה לשלם כספים מיותרים לכלכלנים או ליועצי מס: בניגוד להליך אפוטרופסות שבמסגרתו עלולה להיות דרישה כזו מטעם בית המשפט שיתערב בהחלטות הקרובים.

ד. בייפוי כוח מתמשך אין חובה לערוך דו"חות שנתיים בנוגע להכנסות ולהוצאות, וגם לא דו"ח ראשוני על כלל הנכסים של האדם הרלוונטי. היכולת להחליט האם לערוך את הדוחות או לא, נתונה לשיקול דעתו הבלעדי של האדם (מייפה הכוח), ולא נתונה לשיקול דעתו השרירותי של בית המשפט.

כל הפעולות הללו מתורגמות לחיסכון אדיר של כסף וזמן וכל זאת מבלי לפגוע ביעילות ובאפקטיביות של הליך ייפוי הכוח מתמשך.

יצירת קשר >   טל: 0775303266

  • אין הפתעות

ייפוי כוח מתמשך נעשה במתכונת של תעודת ביטוח שבו עריכת המסמך נותנת לכם את כל הכוח בידיים להחליט מראש על מי אתם סומכים, ובאיזה אופן תאפשרו לפעול בתחומים השונים.

הסבר: להבדיל מעריכת ייפוי כוח מתמשך, הבקשה למנוי אפוטרופוס מתרחשת "בדיעבד" כאשר האדם כבר איבד אינו מסוגל להגיד את רצונותיו. במקרה של מנוי אפוטרופוס, ההחלטה של האדם מי יטפל בענייניו וכיצד מקבלת תוקף שולי ונתונה בעיקר לשיקוליו של בית המשפט (שלא בהכרח מתיישבים עם השיקולים של האדם). לעומת זאת, הליך ייפוי כוח מתמשך נעשה כאשר האדם המבקש לערוך אותו עבורו הינו צלול ובתפקוד מלא, כך שההחלטות מי יהיה זה שיטפל באופן הראוי ביותר (בתקווה שלא יהיה בכך צורך) נתונות לשיקול הדעת בלעדי של המבקש לערוך את ייפוי הכוח, המכונה גם "הממנה". אתם בעצמכם תהיו אלו ש"יקחו את המושכות" ותיערכו ליום שבו תקלעו למקרה קיצון, ותקבלו כעת החלטות כיצד לפעול. קבלת החלטות בתחומים השונים במעמד עריכת ייפוי כוח מתמשך יכולה לאפשר לאדם לשלוט בענייניו בעתיד ובכל מצב. קבלת החלטה לערוך ייפוי כוח מתמשך מצריכה מבט צופה פני עתיד שבו כדאי יהיה להיות ערוך לכל תרחיש. 

שיקול הדעת שלכם בעריכת ייפוי כוח מתמשך נמצא אצלכם. אתם תקבלו את ההחלטות בכל הנוגע לעתידכם מבעוד מועד, ולא בתי המשפט, האפוטרופוס הכללי, ו\או עובדים סוציאליים.

  • מונע סכסוכים מיותרים במשפחה

ייפוי כוח מתמשך יכול למנוע כל אפשרות (גם אם היא לא נראית לעין כרגע) לסכסוכים קשים בתוך המשפחה. בחלק מהמשפחות ומתוך רצון של כל אחד להעניק את הטיפול הנכון ביותר, לעתים מגיעים למצבים לא נעימים בכל הנוגע לשאלה מי יקבל את מינוי האפוטרופסות, קרי, ניהול כל ענייניו של האדם הנדרש לכך.

גם לאחר מתן אפוטרופוס לאחד הקרובים, עלולות להתגבש להם אי הבנות נוספות בשאלה איך האדם הרלוונטי (הממנה) היה מעוניין שענייניו יטופלו ומי דרך הפעולה הנכונה ביותר.

מתן הנחיות מפורטות ומותאמות אישית במסגרת ייפוי כוח מתמשך (לעניין הרכוש, לעניין הטיפול הרפואי במיופה הכוח ובכל הנוגע לענייניו האישיים) מאפשרת להעלים ולפתור באופן מוחלט את בעיות אלו מבעוד מועד.

י"כ מתמשך מכיל בתוכו שתי פעולות חשובות מאוד:

א. מונע מצב שבו גורל עתידכם נתון להחלטת יקירכם ללא היכולת להביע את קולכם.
ב. משחקי הניחושים כיצד אתם הייתם רוצים שינהלו את רכושכם, ומעמדכם האישי והרפואי מתבטל בין רגע, וכל העיניים נשואות למה שנכתב בייפוי הכוח המתמשך שהכנתם מבעוד מועד ואשר מגלם את רצונכם.

  • לעצמאים שבינינו – מאפשר לכם להמשיך לנהל את העסק

אם יש לכם עסק ובנקודת זמן מסוימת תמנע מכם (חלילה) היכולת לתפקד, נשאלת השאלה, האם בתרחיש כזה הוא עלול לקרוס? ייפוי כוח מתמשך יכול לאפשר לכם להתגבר על הבעיה הזו. 

בזמן קיצון \ מקרה לא צפוי, ביכולתכם למנות מיופה כוח אחד או יותר, שיכול לקבל את הסמכות לקבל החלטות בענייני ניהול העסק.

כמו כן, ישנה אפשרות לתת הוראות מדויקות בכל הנוגע לאופן האחזקה ופעולות אקטיביות שיש לבצע בעסק.

ההוראות שתתנו במסמך המקדים בכל הנוגע לניהול העסק שלכם בעתיד, יכולות להיות אלו שיצילו אותו מסגירה במידה ותאבדו את היכולת לנהל אותו כראוי, ולכן ההשלכה הכלכלית של עריכת ייפוי הכוח ומתן הוראות מדויקות תוך כדי ייעוץ עם איש מקצוע, הן ההבדל בין הצלחה או כישלון של עתיד העסק שמכלכל אתכם ואת בני ביתכם.

מאת: עו"ד שוני ימין, יצירת קשר >  טל:  0775303266

             
           2. י"כ מתמשך = "מחסל" בירוקרטיות

מבקשים למנוע את התערבותו של בית המשפט במקרה קיצון? ייפוי כוח מתמשך הינו ההליך בשבילכם. למקרה שפספסתם, חשוב מאוד להדגיש כי הליך י"כ מתמשך מהיר ויעיל בהרבה לעומת אפוטרופסות (י"כ מתמשך יופעל תוך שעות ספורות על פי דרישה) ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך באמצעות עורך דין בתוך זמן קצר (אפילו יום אחד!), ואין צורך להמתין שבועות ארוכים לאישור של בית המשפט. 

בנוסף לכך, בעריכת ייפוי הכוח המתמשך אתם למעשה קובעים מראש ומצהירים מי האנשים עליהם אתם סומכים. הקביעה החשובה הזו מונעת מצב שבו בית המשפט יפעל בחשדנות כלפי יקירכם ככל ויהיה צורך למנות אותם כאחראים עליכם במקרה קיצון (אפוטרופסות) וזאת מהסיבה שלא אתם אלו שבחרו אותם במקרה שכזה, אלא הם ביקשו מבית המשפט לשמש כאחראים עבורכם. 

יצירת קשר >  טל: 0775303266

  • מונע בירוקרטיה פיננסית

יתרון נוסף של ייפוי כוח מתמשך הוא שבשונה מאפוטרופסות אין צורך בבירוקרטיה פיננסית מיותרת. 

כאשר ממנים אפוטרופוס, הוא נדרש להגיש תוך זמן קצר דו"ח המפרט אילו נכסים בדיוק קיימים לרשות האדם שבשמו הוא פועל. מצב זה יכול ליצור קושי מיותר (ובמקרים מסוימים אי נעימויות).בייפוי כוח מתמשך חשיפה זו אינה נחוצה.

  • מנגנון אמצעי פיקוח אפקטיביים יותר

בייפוי כוח מתמשך הפיקוח על מיופה הכוח מצד המדינה הרבה פחות הדוק לעומת אפוטרופסות, שבה אמצעי הפיקוח לעיתים מסורבלים שלא לצורך. 

הממנה רשאי לקבוע הוראות שיחייבו את האחרון להתייעץ עם גורמים נוספים, או ליידע אותם על מעשיו, בעת קבלות החלטות בנושאים מסוימים.

ע"י קביעת הוראות אלו, הממנה יוכל לקבוע מנגנוני פיקוח שיעזרו לו להבטיח רצונותיו כפי שהם נוסחו על ידו ובהתייעצות עם איש מקצוע.

  • שומר יותר על הכבוד העצמי שלכם

בשורה התחתונה, ייפוי כוח מתמשך יוכל לאפשר לכם לשמור על הכבוד העצמי, ולקבוע איך אתם רוצים שיתנהלו חייכם בכל נושא ונושא. זאת, במקום לאפשר לאדם אחר לקבל החלטות בשמכם, לעיתים בניגוד גמור לרצונכם או האופן שבו אתם הייתם פועלים במצב טבעי.

ייפוי כוח מתמשך הוא הליך הרבה יותר חכם, גמיש, ויעיל, לעומת אפוטרופסות. הוא נותן לכם שקט נפשי, ומאפשר לכם לשמור על הכבוד העצמי שלכם בכל תרחיש.

  • יותר שקט נפשי

אחרי שהסברנו לאילו רמות פירוט ניתן לרדת בייפוי כוח מתמשך, ועד כמה ניתן "לסדר" את העניינים עוד כשאתם חזקים וכוחכם במותנכם, ברור למה ייפוי כוח מתמשך יכול לתת לכם שקט נפשי. 

בעצם ייפוי כוח מתמשך מבטל את כל אלמנט חוסר הוודאות: תדעו בדיוק מי מיופה הכוח שיטפל בענייניכם, וכיצד כל אחד מהתחומים שחשובים לכם ימשיך להיות מטופל. 

וכאן בא לידי ביטוי המושג "מהפכה" שנכתב בתחילת המאמר.

היכולת להכריע ולהחליט על ניהול חייכם באופן פרטני במבט צופה פני עתיד הינה אפשרות שלא הייתה קיימת או לסירוגין הייתה מסורבלת ויקרה עד כניסת הליך ייפוי כוח מתמשך לחוק.

*עורך הדין שוני ימין  הוא בעל הסמכה מיוחדת לערוך ייפוי כוח מתמשך מטעם המדינה, וערך מעל 100 ייפויי כוח מתמשכים. 

יצירת קשר >  טל: 0775303266 

** נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.

**  האמור בכתבה זו אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים בכתבה זו הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. בכל מקרה, השימוש באמור בכתבה זו אינו יוצר יחסי עו"ד לקוח בדרך כלשהי, בין משרד עו"ד שוני ימין ובין המשתמש, משרד עו"ד שוני ימין אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המובא בכתבה זו,  כל עוד השימוש במידע נעשה שלא באמצעות משרד עו"ד שוני ימין.

**  כל הזכויות שמורות, אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן התכנים כאמור בלא קבלת הסכמת עו"ד שוני ימין מראש ובכתב.

שתף את הפוסט