החיישן שמסייע למנוע היווצרות פצעי לחץ

החיישן שמסייע למנוע היווצרות פצעי לחץ

הלילות הארוכים בשכיבה ללא תנועה במחלקה הסיעודית

החיישן שעשוי למנוע היווצרות פצעי לחץ

פצעי לחץ נגרמים עקב אספקת דם לקויה לרקמה הנובעת מחוסר תנועה. על מנת להקטין את הסיכון לפצע לחץ חשוב:

  1. להשתמש במשטחים שונים המפחיתים את הלחץ המופעל על יחידת שטח של הרקמה- מזרונים או כריות למניעת פצעי לחץ .
  2. לשנות מנח באופן שיגרתי באופן יזום על ידי המטופל אם ניתן או על ידי המטפלים.

טכנולוגיה חדשה  מאפשרת ניטור ותיעוד של תדירות שינוי המנחים על יד הצוות המטפל. המערכת מתריעה כאשר קיים צורך בשינוי המנח וממליצה  לצוות הרפואי באיזו תדירות ובאיזה אופן יש לשנות את המנח.

המערכת  פותחה על ידי חברת Xorcom  ומיושמת המספר מחלקות סיעודיות בארץ.

תמונה של פצע לחץ פתוח ומכאיב
תמונה של פצע לחץ פתוח ומכאיב

פצע לחץ. סבל מתמשך לאורך זמן.

הזקנים המאושפזים במחלקות הסיעודיות מועדים לפצעי לחץ, ונדרשים תשומת לב ומאמץ מתמשך כדי למנוע מהם לפתח פצעים כאלה.

העור הדק, הידלדלות רקמות וחוסר תנועה, בעיקר בזמן השינה, גורמים לחסימה של כלי דם לתקופה ארוכה ולפגיעה קשה ברקמות, הגורמת להופעת פצעי לחץ.

השימוש במזרונים מיוחדים היא אסטרטגיה אחת, חשובה אך חלקית, להקטנת הסיכוי לפצעי לחץ. התשובה המלאה היא שינויי מנח של המאושפז כל פרק זמן, בעיקר בשעות הלילה, זמנים שבהם האדם יכול להישאר שעות ללא תנועה.

בדרך כלל נהוג לשנות מנח כל שעתיים. שינוי המנח משחרר לחץ מאזורים בגוף ומעביר אותו לאזורים אחרים ובכך משחרר את כלי הדם, שהזרימה בהם הופרעה ומונע חסימת אספקת דם לשעות ארוכות.

מכיוון ששינויי המנח קריטיים במניעה ובריפוי של פצעי לחץ, מחויבות המחלקות הסיעודיות ברישום של ביצוע שינויי מנח בשעות הלילה.

לעתים, הצוות לא מבצע שינויי מנח לכל אלה הזקוקים לכך וזאת מסיבות שונות – שכחה, עייפות, טיפול במטלות אחרות. לעתים גם הדברים אינם משתקפים בדוח הידני, כך שהדוח יכול להיראות טוב, אבל בפועל שינויי המנח לא מתבצעים בזמן או לא מתבצעים כלל.

הבעיה היא, שהגוף הזקן לא שוכח ולא סולח, והתוצאה היא החמרה במצב הקיים או התפתחות פצעי לחץ חדשים ובעקבות כך סבל לחולה, הוצאות ועבודה רבה נוספת לצוות הסיעודי.

נושא נוסף הקשור לשינויי המנח הוא, שלעתים מבצעים שינוי מנח לכאלה שאינם זקוקים לו, אבל אין דרך לדעת זאת, וכך פוגעים שלא לצורך ברצף השינה בלילה של החולים ומוסיפים עבודה מיותרת לצוות.

נכון להיום, קיים פתרון מלא להבטחת רציפות ודיוק בביצוע שינויי המנח, הכולל תזכורות לצוות על הצורך בשינוי מנח, דיווח אוטומטי על ביצוע שינויי מנח והצגה גרפית של התנועתיות של האדם במיטתו ככלי עזר לרופא בבואו להחליט אם יש צורך לבצע שינויי מנח למאושפז מסוים. המערכת מיושמת היום במחלקות סיעודיות בבית האבות הספרדי בחיפה ובבית אבות "המבריא" בכפר סבא.

חיישן רגיש, משוכלל ואלחוטי מותקן במיטת המאושפזים מתחת למזרון ובדופן המיטה. חיישן זה מדווח על הגעת איש צוות למיטה וביצוע שינויי מנח.

בנוסף לכך, החיישן מעביר מידע רציף על זמן השהייה במיטה ואיכות השינה. החיישן מתקשר עם שרת מרכזי, המעביר התרעות למחשב בתחנת האחות.

הצוות יכול להכניס למעקב כל מאושפז, לקבוע ממתי עד מתי המערכת מנטרת את מצבו (למשל, משעה 20:00 עד שעה 06:00) וכל כמה זמן יש לבצע שינוי מנח לפי הנחיות הרופא (שעה, שעתיים).

אם נקבע, למשל, שלישראל ישראלי יש לשנות מנח כל שעתיים משעה 20:00 עד שעה 06:00 – מגיעה השעה 20:00 ולא בוצע שינוי מנח, המערכת תיתן תזכורת על הצורך לבצע שינוי מנח אצל ישראל ישראלי.

אם בוצע אצלו שינוי מנח בשעה 19:55, המערכת לא תתריע (מכיוון ששינוי המנח כבר בוצע) ותקבע תזכורת נוספת לעוד שעתיים, כלומר לשעה 21:55.

בנוסף לתזכורות, המערכת מנהלת יומן ממוחשב ומאפשרת לראות את הטיפול בכל דייר לאורך תקופה ארוכה. כך יכול הצוות הרפואי לראות נתוני אמת ולשנות הנחיות כדי להגיע לטיפול מיטבי, כל זאת כאשר יש ודאות לגבי הביצוע והדיוק בשינויי המנח.

הצוות מפיק מהמערכת תועלות בארבעה אופנים: האחריות על התזמון לביצוע שינויי המנח יורדת מהצוות, וגם הצורך לכתוב דוח שינויי מנח – המידע הממוחשב שמור אוטומטית במחשב, ובכל בוקר נשלח דוא"ל אוטומטי אל מנהל/ת המחלקה, המציין את טווחי הזמנים שבהם בוצעו שינויי מנח למאושפזים.

התועלת השלישית מתבטאת בכך, שהמערכת יודעת גם מתי אין צורך לבצע שינויי מנח, ויכולה לחסוך פעולות מיותרות מהצוות (עוד על כך בהמשך). והדבר החשוב מכל לצוות ולדיירים: כמות פצעי הלחץ יורדת, והזמן לשיפור בפצעי לחץ קיימים מתקצר בזכות התזכורות המדויקות והבקרה הצמודה.

הדוח היומי גם יודע לסמן מאושפזים שבהם התנועתיות כמעט שאינה קיימת. מאושפזים כאלה נמצאים בסיכון גבוה (יותר מאחרים, שנעים בצורה עצמאית במיטה) לפיתוח פצעי לחץ. המערכת מנטרת את התנועתיות בין שינויי המנח, ואם היא נמוכה, היא צובעת את שם המאושפז באדום ומדגישה אותו.

דוח שינוי מנח: בשורה העליונה מצוינות השעות – מ-20:00 עד שעה 08:00. עיגול מסמן שינוי מנח. כך, למשל, עבור דייר 307 מXX היו שינויי מנח בין 22:00 ל-23:00, בין 00:00-23:00, 02:00-01:00, 05:00-04:00 ו-07:00-06:00. שמות הדיירים שונו ל-X כדי לשמור על פרטיות. שם באדום מסמן מאושפז שהמערכת מעריכה כנמצא בסיכון גבוה בגלל חוסר תנועה עצמית.

בנוסף לדוח היומי האוטומטי, ניתן לקבל דוח פרטני למאושפז, הנותן את זמני שינוי המנח בדיוק של דקות ושניות. לצוות הרפואי יש גישה למידע גרפי על מידת התנועתיות של המאושפז במיטה, כמפורט בדוגמאות למטה.

התמונות הבאות מראות מצבים שונים של מאושפזים המתבטאים בצורה ברורה בגרף. ציר ה-X של הגרף הוא ציר הזמן (שעות מופיעות מתחתיו). הקו הירוק מציין שהות במיטה. העיגולים האדומים והשינויים בקו השחור מלמעלה מציינים תנועתיות במיטה. הנקודות החומות למעלה מציינות הימצאות איש צוות ליד המיטה.

הגרף הראשון מראה מאושפזת שהוכנסה למיטה בשעה 19:40, ורק בשעה 04:40 בוצע שינוי מנח, ובשעה 06:55 הוצאה המאושפזת ממיטתה. השהייה של המאושפזת במיטה מאופיינת בחוסר תנועה מוחלט, דבר שהביא להחלטה מידית להעביר אותה לקטגוריה של שינויי מנח כל שעתיים (המערכת זיהתה את המאושפזת בדרגת סיכון גבוהה, ואכן היא מופיעה בצבע אדום – חדר 311 בדוח למעלה).

הגרף השני מראה מיטה שבה השינה נורמלית באופן יחסי. מידי פעם יש תקופות שקטות, ומידי פעם המאושפז משנה תנוחה בצורה עצמאית, בלי שיש איש צוות ליד המיטה (למשל בשעה 3:30 יש תזוזה בלי שיש נקודה חומה מעליה, כלומר, הייתה תנועה עצמאית של המאושפז). נתונים אלה יכולים לעזור לצוות הרפואי להחליט אם יש צורך בשינויי מנח.

הגרף השלישי מראה מאושפז שאין לו רגע שקט אחד בלילה. הוא זז כל הלילה וייתכן שכלל אינו זקוק לשינוי מנח אלא לתרופת הרגעה או לכדור שינה כדי לאפשר לו שנת לילה טובה יותר.

אחת האפשרויות המעניינות של המערכת היא היכולת להשתמש בה בזמן אמת, כדי לדעת האם יש צורך לשנות מנח למאושפז בכל זמן נתון. הרופא יכול להחליט, שאם אין תנועתיות של המאושפז במשך שעתיים, המערכת תתריע על צורך בשינוי מנח. לעומת זאת, אם הייתה תנועתיות מספקת בשעה-שעתיים האחרונות, המערכת לא תבקש שינוי מנח.

שימוש באפשרות זו יכול להועיל לא רק לצוות (שיידרש לפחות פעולות של שינוי מנח במהלך הלילה), אלא גם למאושפז, כי בכך תימנע ממנו הפרעה ברצף השינה במהלך הלילה, אם אין צורך בכך.

 נכתב על ידי : איזי גל, סמנכ"ל טכנולוגיות Xorcom LTD
פורסם במגזין דורות, גיליון מס' 200  מרץ 2019  dorotmagazine.co.il
  1. תקציר של Mayo Clinic על פצעי לחץ: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bed-sores/symptoms-causes/syc-20355893
  2. המחיר של טיפול בפצעי לחץ באנגליה: https://academic.oup.com/ageing/article/33/3/230/21302


נערך ע"י מערכת עזרים.

שתף את הפוסט