הנגשת אתרי אינטרנט לאנשים עם מוגבלויות

הנגשת אתרי אינטרנט לאנשים עם מוגבלויות

הנגשת אתרי אינטרנט

הנגשת אתרי אינטרנט שייך לתחום חדש יחסית שנקרא נגישות דיגיטלית. בישראל הדחיפה המרכזית בו חלה עם כניסתן לתוקף של תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע”ג-2013 (להלן: “תקנות הנגישות“), הכוללת בתוכן גם את החובה להנגשת אתרי אינטרנט, קבצים ומסמכים אחרים ומטיל עונשים כבדים על בעלי ומנהלי אתרים שאינם עומדים בדרישות.

מובהר כי באתר אינטרנט אין הכוונה רק לאתרים רשמיים של רשויות ציבוריות, אלא בעצם כל אתר אשר מיועד לשימוש ציבור הגולשים, לרבות אתרים פרטיים, גם עליכם, כבעלי אתר פרטי או מסחרי, קטן או גדול ובכל מקרה ללא קשר לתוכן האתר ומטרתו, קיימת חובה לעמוד בחוקי נגישות האתרים בישראל.

הנגשת האתר לא משנה את אופי או מבנה האתר אלא הופכת אותו בעצם לאתר שבנוי בצורה "נכונה", לדוגמה: בבניית אתר לא תמיד נקפיד על כותרות נכונות ומסודרות, הנגשת האתר תחייב אתכם בעצם להתיישר מול הסדר הנכון.

אז מה כוללת הנגשת אתר אינטרנט?

  1. הנגשה לעיוורים – אפשרות לגלישה באתר תוך שימוש בקוראי מסך שונים, למשל קורא מסך NVDA.
  2. הנגשה לבעלי לקויות ראיה שונות – הגדלת כיתוב, שינוי לצבעים בעלי ניגודיות חזקה יותר, עצירת אנימציה ועוד (בנושא זה לרוב מטפל תוסף נגישות ייעודי)
  3. הנגשה לבעלי לקויות מוטוריות – אפשרות גלישה באתר ללא שימוש בעכבר, מאפשר גלישה באמצעות מקלדת בלבד
  4. הנגשה לכבדי שמיעה – הוספת כתוביות והסברים לסרטונים ולקבצי קול
  5. מסמך משפטי באתר שכולל מספר התייחסות גם לאתר האינטרנט וגם לנגישות במשרדים הפיזיים
  6. הנגשת מסמכים באתר כגון: מצגות, PDF, טפסים דיגיטליים ועוד

לסיכום – הנגשת אתר אינטרנט הינה תהליך ארוך ודקדקני המצריך הקפדה על פרטים ושינויים במרבית רכיבי האתר. זהו תהליך הכרוך בלא מעט זמן, מאמץ והשקעה כספית, המשלב כוחות של המפתחים, המעצבים וכותבי התוכן באתר ואת כל אלו יש להדריך. פניה למומחים בתחום ההנגשה מסייעת לחיסכון במשאבים אלו.

נכתב ע"י: מערכת פינה פתרונות דיגיטליים