טיפול ביתי בפצע קשה ריפוי – למה כדאי ואיך עושים את זה?

טיפול ביתי בפצע קשה ריפוי – למה כדאי ואיך עושים את זה?

אנשים המתמודדים עם פצע קשה ריפוי סובלים לרוב מכאבים פיזיים רבים, הפרשות וריח רע. לעיתים ההתמודדות עם הפצע מאלצת מטופל להיות מרותק לביתו ויוצרת תלות בבני משפחתו או במטפל. תחושות רבות כמו תסכול, דימוי עצמי נמוך, אובדן ביטחון עצמי, דיכאון וחרדה יכולות להיות חלק מן ההתמודדות הנפשית של מטופלים הסובלים מפצעים קשיי ריפוי. טיפול מהיר ויעיל יכול למנוע את ההתדרדרות של הפצע ולמנוע מהמטופל להיקלע למשבר נפשי אשר ישפיע גם על משפחתו וקרוביו.

פצע קשה ריפוי הוא פצע שלא מחלים במסגרת הזמן המקובלת- בין שבועיים לשישה שבועות. פצעים יכולים להיגרם ממגוון סיבות- פצעים על רקע עורקי/ ורידי, פצעים אונקולוגיים, נוירופתיים, פצע חתך ניתוחי, פצע לחץ ועוד.

פצע נפוץ נוסף שרבים מתמודדים אתו הוא פצע על רקע מחלת הסכרת. חולי סכרת לא מאוזנים סובלים מבעיות בכלי הדם ובעצבים, במצב כזה, הנקרא נוירופתיה סכרתית, כל פצע קטן בגפיים עלול להתדרדר במהירות לפצע קשה ומזוהם ובאי מתן טיפול נכון, הפצע עלול להוביל לקטיעה של הרגל כולה.

 

טיפול עצמי

מחקרים בדקו את ההשלכות של טיפול עצמי בפצע על קידום הריפוי וכן על ההתמודדות הנפשית של מטופלים.

מטופלים אשר החליטו לבצע טיפול באופן עצמאי בפצע חשו כי המושכות עברו לידיים שלהם-  הם שלטו והחליטו על פרוטוקול הטיפול- מתי נדרש לנקות את הפצע, מתי להחליף חבישה, מתי להתקדם לטיפול עמוק יותר או לשנות את סדר הטיפול והחבישות.

התוצאות מראות שיפור ניכר במצב הפצע כאשר המטופל נהג בשיטה של ניהול וטיפול עצמי. הכאב הופחת והפצע התקדם לריפוי. המטופלים זוכים בביטחון עצמי ומוטיבציה רבה להמשך טיפול ורמות התסכול יורדות משמעותית.

לקדם את הטיפול

טיפול עצמי בפצע צריך להיעשות בקפידה, בשילוב עם ידע מקצועי ותוך שימוש במוצרים מתקדמים עם הוכחות קליניות לשיפור ולריפוי פצעים.
אר-קיור מדיקל בחרה בקפידה את המוצרים המתקדמים ביותר לצורך טיפול עצמי בפצע והתאימה טיפול מקצועי לפצעים קשיי ריפוי. המוצרים נמצאים בשימוש במגוון בתי חולים ומרפאות בארץ ובעולם ומיוצרים על ידי חברות בינלאומיות ותיקות ובעלות ניסיון רב שנים.

תוכניות הטיפול 

ניתן להשיג ערכות לטיפול בפצעים שונים כגון- פצעים מזוהמים, פצעים עם הפרשות מרובות, פצעים נקיים שאינם נסגרים, שפשופים / קרעי עור ופצעי לחץ. כל ערכה מכילה כמות מוצרים וחבישות המתאימים לטיפול של כשבוע בפצע.  הערכות מגיעות בנרתיק נשיאה רב שימושי עם חוברת הסבר והוראות שימוש מדויקות.

פצע מזוהם

פצע מזוהם הוא פצע פתוח אשר חדרו אליו חיידקים ובקטריות וכתוצאה מכך התפתחה בו דלקת בעל יכולת החלמה מוגבלת. המאפיינים של פצע כזה הם כאב, אדמומיות, הפרשות מרובות ובמקרים חמורים גם בחילה, צמרמורות וחום גבוה.
הטיפול בפצע צריך לכלול חומרים אנטימיקרוביאליים אשר ייטפלו בדלקת וישמידו את החיידקים.

ערכה לטיפול בפצע מזוהם הערכה מכילה חבישת ייחודית בעלת רכיבים אנטימיקרוביאליים Activeheal Aquafiber Extra AG, תמיסת Octenilin לשטיפה וניקוי הפצע וחבישה משנית לעיטוף מלא של הפצע – Activeheal Silicon Foam Border . לרכישת ערכה לטיפול בפצע מזוהם לחצו כאן

פצע מפריש

פצע מפריש הוא פצע פתוח המאופיין במוגלתיות ובנוזלים רבים בסביבת הפצע. על מנת שהפצע יוכל להתקדם לריפוי צריך לספוג את הנוזלים ולהרחיק אותם מהפצע. לעתים הפרשות מרובות בפצע יכולות להיות סימן של זיהום.

ערכה לטיפול בפצע עם הפרשות מרובות הערכה מכילה תמיסת Octenilin לשטיפה וניקוי הפצע, משחת L-Mesitran Ointment- משחת דבש רפואי ליצירת לחות מיטבית בסביבת הפצע והאצת הריפוי וחבישה לספיחת הפרשות ולעיטוף מלא של הפצע – Activeheal Silicon Foam Border. לרכישת ערכה לטיפול בפצע מפריש לחצו כאן

פצע נקי

פצע נקי הוא פצע פתוח שאינו מזוהם ואין בו הפרשות. הפצע דורש התערבות של חומרים המעודדים שגשוג תאים ויצירת רקמות עור חדשות. קולגן הוא חלבון טבעי הנמצא ברקמות של העור והגוף והוא בעל תפקיד חשוב בתפקוד ומילוי העור. השימוש בקולגן מאיץ סגירת פצעים נקיים וניתן להשתמש בו בצורה של אבקה או בצורה של חבישה הנספגת בעור.

ערכה לטיפול בפצע נקי שאינו נסגר הערכה מכילה תמיסת Octenilin לשטיפה וניקוי הפצע, אבקת Medifill- אבקת קולגן נספגת אשר מעודדת את הפצע להיסגר או חבישת Proheal- חבישת קולגן מסוג 1, 3, 5 לעידוד שגשוג תאים וסגירת פצע. הערכה מכילה גם חבישה לעיטוף מלא של הפצע – Activeheal Silicon Foam Border. . לרכישת ערכה לטיפול בפצע נקי לחצו כאן

קרעי עור/ שפשופים

קרע עור- פצע חיצוני שנגרם לרוב על ידי חבלה, כוויה, תאונה. יכול להיות עמוק או שטוח. הטיפול הקרע עור מצריך שמירה על עור נקי מזיהומים וקידום ריפוי.

ערכה לטיפול בקרעי עור/ שפשופים הערכה מכילה תמיסת Octenilin לשטיפה וניקוי הפצע, הידרוג'ל L-Mesitran Soft – ג'ל על בסיס דבש רפואי לקידום ריפוי ויצירת לחות מיטבית וחבישה לעיטוף מלא של הפצע – Activeheal Silicon Foam Lite Non Border. . לרכישת ערכה לטיפול בקרע עור לחצו כאן

פצע לחץ

פצע לחץ נוצר בשל לחץ מתמשך על העור שמפסיק את זרימת הדם לאזור מסוים. הפצע נגרם עקב ישיבה או שכיבה ממושכת באותה התנוחה, ועלול להיווצר במהירות, לגרום לכאב רב, לנמק, עלול להשאיר צלקות, לעכב החלמה ואף לגרום למוות. פצע לחץ מאפיין בעיקר את המקומות שבהם יש בליטה גרמית כגון עצם הזנב, עקב, עצם האגן.

ערכה לטיפול בפצע לחץ הערכה מכילה חבישת ייחודית בעלת רכיבים אנטימיקרוביאליים Activeheal Aquafiber Extra AG, תמיסת Octenilin לשטיפה וניקוי הפצע וחבישה ייחודית בעלת 5 שכבות הגנה לפיזור הלחץ, בצורה המותאמת למבנה הישבן- Mepilex Border Sacrum. לרכישת ערכה לטיפול בפצע לחץ לחצו כאן

ניתן להשיג גם ערכות למניעת פצעי לחץ בעקב ובסקרום- הערכות מכילות תמיסת Octenilin וחבישות מניעה מסוג Mepilex Border  – חבישות ייחודיות בעלות 5 שכבות הגנה המתאימות לצורת העקב והסקרום ומספקות הגנה אולטימטיבית לעור.

אם אתם או יקירכם סובלים מפצע שאינו מחלים במשך תקופה ארוכה אנו מזמינים אתכם ליצור איתנו קשר ולהתייעץ עם הצוות הטיפולי המקצועי שלנו >>

03-5329157

המידע מובא כשירות על ידי חברת אר-קיור מדיקל המפעילה את שירות מרפא לפצע– טיפול בפצעים קשיי ריפוי בבית.

  • התכנים המופעים בכתבה זו אינם מהווים תחליף לייעוץ רפואי ו/או מקצועי וכל מטרתם לספק מידע ואינם בגדר המלצה או עצה רפואית ו/או חוות דעת רפואית מקצועית.

מקורות:

Kapp S, Miller C, Santamaria N. The quality of life of people who have chronic wounds and who self-treat. J Clin Nurs. 2018 Jan;27(1-2):182-192. doi: 10.1111/jocn.13870. Epub 2017 Aug 9. PMID: 28493644.
Kapp S, Santamaria N. The effect of self-treatment of wounds on quality of life: a qualitative study. J Wound Care. 2020 May 2;29(5):260-268. doi: 10.12968/jowc.2020.29.5.260. PMID: 32421484.
שתף את הפוסט