טיפול בפצעים כרוניים בבית

טיפול בפצעים כרוניים בבית

פצע כרוני הוא כל פצע אשר אינו מחלים בתוך 4-8 שבועות . מקור הפצע יכול  להיות  כיב בגפיים אצל חולי סוכרת, פצע לחץ אצל חולה המרותק למיטה או לכסא  גלגלים, פצע לאחר ניתוח, פצע שנוצר כתוצאה מבעיות בוורידים או בעורקים ואפילו פצעים הנובעים  כוויות.

בחלק ניכר מהמקרים של מטופלים עם פצע קשה ריפוי יש קושי בהתניידות למרפאה. במקרים אלה יתאים יותר טיפול ביתי בו אחות מומחית לטיפול בפצעים מגיעה עד לבית המטופל ומעניקה את הטיפול הדרוש להחלמה בבית המטופל.

פצע קשה ריפוי שאינו מטופל כראוי עלול להזדהם ולהסב כאבים מרובים לסובלים ממנו. במקרים בהם הפצע מזוהם ואינו מטופל כלל, עלול להגיע עד למצב של התפשטות הזיהום וקטיעת גפה. ההחלמה  במקרים של פצע כרוני עשויה לקחת זמן רב, ללא טיפול מתאים הפצע עלול להחמיר במהירות. לכן הטיפול בו צריך להיות מידי תוך מעקב וליווי צמוד של איש מקצוע מיומן .

טיפול על ידי איש מקצוע- התאמת תכנית טיפול מדויקת ורב מערכתית.

היות והסיבות להיווצרות פצע קשה ריפוי מרובות, בשלב הראשון יבוצע  אבחון מקיף של הפצע והמטופל. שלב זה כולל בחינת מצבו של המטופל, מעבר על רקע רפואי ובדיקות רלוונטיות כמו בדיקות דם, צילומי רנטגן ועוד. אבחון מקיף של הפצע יסייע להתאמת טיפול מדויק ויעיל יותר.

לאחר האבחון בונים  תכנית טיפול. בהתאם למאפייני הפצע ומורכבותו בהתאם למצבו של המטופל.
למשל אם הפצע מזוהם ובעל ריח רע, ניתן לבחור בחבישה המטפלת בזיהום ,סופגת הפרשות  מפצע ומטפלת גם בריח. אם הפצע ממוקם באזורים בעייתיים כמו מפרקים או אצבעות, יש לבחון שימוש בחבישה המתאימה לאזור הפצע.  אם הפצע ממוקם באזור המגע של גוף המטופל במשטח , יהיה צורך בהסרת לחץ באמצעות מזרן  ייעודי לטיפול ומניעת פצעי לחץ.

בין הטיפולים מומלץ לשמור על קשר עם המטפל/ת, לשתף בהתקדמות הפצע, לשלוח תמונות ולהתייעץ במידת הצורך. הטיפול בפצע הוא טיפול מתמשך ועקבי, לכן חשוב שאיש המקצוע  יעשיר את המטפל העיקרי בידע והדרכה איך להמשיך בטיפול יום יומי על מנת לקדם את הפצע לריפוי ולהיטיב במצבו הרפואי של החולה.

בסיום תהליך  הטיפול המשפחה צריכה  לקבל סיכום מפורט בו כתוב סיכום הטיפול שבוצע וכל ההמלצות הרפואיות.

בחירה  באיש מקצוע מנוסה בתחום הטיפול בפצעים  אשר מכיר את כל הפתרונות הטכנולוגיים המתקדמים לטיפול בפצעים ויודע לבנות תוכנית טיפול משולבת בהתאם למצבים אלה היא קריטית להצלחת הטיפול. מי שמכירים את הנושא הזה מקרוב הם  אחים ואחיות  מנוסים בטיפול המשלב את הטכנולוגיות החדשניות ביותר בתחום הטיפול בפצעים קשי ריפוי. לעיתים יש לערב מומחה כלי דם במקרים של בעיות ורידים/עורקים, דיאטנית קלינית שתדאג לתזונה עשירה בחלבונים ו/או לאיזון סוכרת.

טיפול נכון בפצע  כולל אבחון מקיף של הפצע על ידי אנשי מקצוע מומחים  שיודעים להתאים את הטיפול באופן אישי ולתת ליווי בזמינות גבוהה.

נכתב על ידי :חברת מרפא לפצע

נערך על ידי: צוות עזרים

שתף את הפוסט