מהו מנהל טיפול ? ואיך הפך ניהול הטיפול לחלק אינטגרלי בטיפול בהורים מבוגרים?

מהו מנהל טיפול ? ואיך הפך ניהול הטיפול לחלק אינטגרלי בטיפול בהורים מבוגרים?

טיפול בהורים מבוגרים דורש מאתנו להיות כל הזמן עם היד על הדופק: אנו תומכים בהורה, עוזרים בקניות, מוציאים תרופות, מתמודדים מול בירוקרטיה ודואגים  למטפלים שיסייעו לו. אנו כמובן גם נוכחים בכל פעם שיש צורך בליווי או תמיכה.

במקביל אנו מנהלים את חיינו האישיים – גידול ילדים, עבודה וקריירה, עיסוקים וחיי חברה. רשימת המטלות, המשימות והמחויבויות היא  בלתי נגמרת. כשמדובר בטיפול בהורה, במיוחד לאורך תקופה ארוכה, הרשימה מתארכת ומסתבכת. כדי לתת מענה לריבוי המשימות נבנה תפקיד ניהול הטיפול  – Care Manager שעוזר לנו להדביק את הקצב.

בארצות הברית מקובל להתייעץ עם מנהל טיפול לגיל השלישי, המתמחה ב- והופך לעוגן טיפולי עבור הילדים וההורה. תחום זה התפתח שם כבר בתחילת שנות השמונים, לאור העלייה בתוחלת החיים וההבנה שניהול הטיפול באדם הקשיש הוא מקצוע בפני עצמו.

כיום, מוביל את התחום ארגון Aging Life Care Association ALCA האמריקאי והוא נלמד באוניברסיטאות מובילות בארה"ב ובמכון ברוקדייל, המכשירים למקצוע אנשים מתחום העבודה הסוציאלית.

גישת ה- Care Management שינתה מקצה לקצה את ניהול הטיפול בהורה מזדקן. בראש ובראשונה הגישה פותחה ממקום של הבנת הצרכים המשתנים של הורה מזדקן אך מתמקדת גם בסיוע לילדים, הנדרשים לנהל את הטיפול, ללא כל הכשרה או ידע מוקדם, וחווים, לא פעם, תחושות של תסכול, התשה וחוסר אונים.

התפיסה שמובילה את ניהול הטיפול מתבססת על ראייה הוליסטית של הטיפול בהורים. הגישה רואה את הקשיש ומשפחתו במרכז ומנהל הטיפול, מנקודת מבטו המקצועית והכוללת, מסייע בפן התפעולי לוגיסטי וגם מלווה ותומך בבני המשפחה בהיבט הרגשי  בכל שלב במסע הטיפול בהורים.

אחד הנדבכים החשובים של השיטה הוא הסיוע בקבלת החלטות באמצעות הענקת ידע, ניסיון והסתכלות על האתגרים  שאתם מתמודדת המשפחה, מזווית מקצועית ואובייקטיבית. לאור התארכות החיים ומשך הזמן הארוך יחסית, שמשפחה תטפל ביקיריה המזדקנים, 

נראה כי גישת ניהול הטיפול תתפתח ותוכר גם בישראל.

נכתב על ידי : מענית שלזינגר מחברת מענית קייר המתמחה בניהול הטיפול בהורה המזדקן.

נערך על ידי : צוות עזרים . 

שתף את הפוסט