מהי הנגשה לשונית?

מהי הנגשה לשונית?

הנגשה לשונית עבור אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית

כולנו מוצפים במידע רב. מהרגע שבו אנו מתעוררים ועד שהולכים לישון אנו מקבלים הודעות, מיילים, הוראות, הסברים והנחיות. מידע הוא גם הוראות הניתנות בכתב, אך גם סמלים ותמונות שמטרתן הנחיות והוראות. כך גם מפה בכניסה לפארק ציבורי או מפת התמצאות בכניסה לבי"ח הם מידע שיש לפענחו ולהבינו.

לרוב אנו יודעים כיצד לנתח ולעבד את המידע הרב שזורם אלינו מכל הכיוונים, אבל יש אנשים המתקשים במיון המידע ופענוחו. אנשים עם מוגבלות שכלית-התפתחותית (מש"ה) מתקשים להתמצא במרחב ולכן גם שילוט בכניסה לבניין עלול להציף ולבלבל.

היכן המעלית? כיצד מגיעים לשירות המבוקש? מה עלי לעשות?

בעשורים האחרונים צעד העולם לכיוון של הכללה (inclusion) של אנשים עם מוגבלות בחברה. לא עוד כניסה נפרדת לאנשים עם כיסא גלגלים, אלא כניסה המותאמת לכולם ושירות המותאם לכולם. ברוח זו מעודדים אנשים עם מש"ה להשתלב בחברה ולחיות בה כמו כולם, והאחריות להנגיש את המידע לכולם מוטלת עלינו, כך שכל אדם יוכל להתמצא במרחב ולהיות עצמאי ככל האפשר.

תחום הנגשת המידע הוא אחד הסעיפים החשובים בהנגשת השירות במרחב הציבורי. תקנות נגישות השירות (2017) מפרטות כיצד יש להנגיש את המידע לעיוורים, אנשים עם לקויות שמיעה וגם לאנשים עם לקויות נפשיות, קוגניטיביות, אוטיזם ולקויות למידה.

אם כך, כיצד אפשר לבצע הנגשה לשונית לאנשים עם מש"ה?

ראשית, יש לפשט את המסר המבוקש ולדייק אותו ככל האפשר, ללא כל מליצות, שימוש במילים גבוהות הוא דימויים. לאחר מכן יש להקפיד על מבנה ברור של המשפט, עם הפחתה ככל האפשר של משפטי זיקה.

במקום המשפט: "לאחר שמילאת את הטופס, עליך לגשת לחדר מספר 8" יש לכתוב: "עליך למלא את הטופס. לאחר מכן גש לחדר מספר 8". ככלל, ההוראות לפישוט לשוני כוללות פישוט של השפה, ליווי הטקסט בסמלולים או תמונות ואם הטקסט יודפס, יש להקפיד על הוראות של הדפוס הנגיש:

  • פישוט לשוני – התאמת המידע כך שהמבנה שלו פשוט והתוכן ברור; מכיל את עיקרי הדברים; מועבר לפי רצף ברור ומסודר; המשפטים קצרים ופשוטים; שימוש באוצר מילים שכיח; שימוש בצורת הפעיל ולא הסביל; הפחתה של מונחים מקצועיים, שפות זרות וניבים, ראשי תיבות וקיצורים; שימוש בסמלול (ייצוג גרפי פשוט וברור של המידע).
  • דפוס נגיש – הדפסה שמתקיימים בה: שימוש באותיות דפוס; גופן פשוט בגודל 16–22; נייר מט ללא קישוטי רקע; ניגוד חזותי בין האותיות והמספרים לרקע.

לסיכום, האחריות על הנגשת המידע לכלל אנשיה מוטלת עלינו. אנו צריכים לוודא שכל המידע המוגש לכלל הציבור יהיה נגיש, ברור ומובן. בדרך זו נוכל לוודא שכולם משתתפים בחברה באופן שוויוני ונהנים מהמרחב הציבורי והשירותים הניתנים בו.

נכתב ע"י: ליאורה רובינשטיין, עורכת לשון ומורשית נגישות השירות,
המרכז להנגשה לשונית

 

שתף את הפוסט