מידע הכרחי לפני שניגשים לתביעת תאונת עבודה.

מידע הכרחי לפני שניגשים לתביעת תאונת עבודה.

מדי שנה מתרחשות תאונות עבודה רבות בישראל, אשר מערערות את סדר היום והקן המשפחתי, וגורמות לפגיעות בדרגות חומרה שונות לנפגעים ואף, גובות את חייהם של עובדים רבים. 

מה היא תאונה בהגדרתה?

תאונה בהגדרתה היא אירוע פתאומי ובלתי צפוי או מתוכנן הנגרם לאדם עקב ליקוי סביבתי או פיזי אשר הביא את אותו עובד או אדם לפגיעה פיזית, נפשית, כולל נזק לרכוש. למשל : תאונת דרכים,  ואף כל נזק שנגרם כתוצאה משימוש בחומרים מסוכנים במקום העבודה.


כל תאונה שאירעה לכל אדם במקום העבודה או בדרכה ובסיום יום עבודה (עד הגעתם לבית), בעצם נחשבת כתאונת עבודה!, בין אם אתה שכיר או עצמאי – במקרים אלו אתה עשויי לזכות לפיצוי כספי.


מה היא תאונת עבודה לפי חוק ביטוח לאומי?

לפי סעיף 80 בחוק מבוטח –סימן ב' פגיעות בעבודה, תאונת עבודה היא, ציטוט:

  1. ”פגיעה בעבודה“ – תאונת עבודה או מחלת מקצוע.
  2. ”תאונת עבודה“ – תאונה שאירעה תוך כדי עבודתו ועקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי – תוך כדי עיסוקו במשלח ידו ועקב עיסוקו במשלח ידו;
  3. ”מחלת מקצוע“ – מחלה שנקבעה כמחלת מקצוע בתקנות לפי סעיף 85 והוא חלה בה, בהיותה קבועה כמחלת מקצוע, עקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי – עקב עיסוקו במשלח ידו.

חוק הביטוח הלאומי נקבע על מנת להעניק לעובדים מענה ביטוחי בעת אובדן תעסוקה ומשלח ידם, פגיעה בפרנסתם. ועל כן אדם אשר נפגע במהלך עבודתו יכול להגיש תביעת תאונת עבודה, להכרה כנפגע עבודה למוסד לביטוח לאומי.

כיצד מדווחים על תאונת עבודה?

1. דיווח לביטוח לאומי מתבצע באמצעות טופס דיווח בל 250. אשר אפשר להגיש באופן עצמאי או על ידי אדם או גוף הבקיא בכך.

2. בקרות התאונה יש לעדכן את המעביד על כך, משום שהמעסיק צריך למלא טופס דיווח גם כן אשר, ישמש את הנפגע להצגה במיון ורפואה דחופה וכמו כן לפקידי הביטוח לאומי.

3.במידה ועקב הפגיעה לא חזרתם לעבוד ופרנסתכם נפגעה תהיו זכאים לתשלום דמי פגיעה כפיצוי על אובדן הכנסה מביטוח לאומי. ואסור למעסיק להוריד לכם ימי מחלה, משום שימי המחלה אלו משולמים ע"י בט"ל. דמי הפגיעה משולמים עבור תקופה של עד 13 שבועות (91 ימים, נכון לשנת 2023).

4. במידה ואדם הפך לנכה או אבד את כושר עבודתו לצמיתות, יכול אדם זה להגיש תביעה לגמלת נכות עקב פגיעה בעבודה.

5.לקביעת נכות ודרגת נכות יש צורך להגיע לוועדה רפואית של ביטוח לאומי- מומלץ להגיע עם מלווה או אדם בקיא.


זכאות לפיצוי יכולה להיות גם אם מדובר בחתך או שבר קטן. בשל ההתמודדות הרבה שיש מול הבירוקרטיה של ביטוח לאומי לרוב, נפגעי עבודה לא דורשים פיצוי זה.  אחד הדברים החשובים למיצוי ומימוש הפיצויים לפני הגשת הבקשה להכרה כנפגע עבודה יש להגיע מוכנים עם כל הידע הנדרש או מלווה הבקיא בנושא זה.

כיצד נקבע אופן וגובה הפיצוי במקרה של תאונת עבודה?

שיעור הפיצוי בגין דמי פגיעה (ימי מחלה): מחושבים בהתאם להכנסת המבוטח והם מהווים 75% מההכנסה של המבוטח.
דוגמא לאופן גובה הפיצוי:

  1. מבוטח אשר נפגע בעבודתו ושלושת התלושים שקדמו לפגיעה הם 10,000 ₪ ברוטו בחודש בממוצע, יהיה זכאי לקבל 7,500 ₪. בהפחתת מס הכנסה וביטוח לאומי, סה"כ יקבל המבוטח 7,000 ₪ נטו.

כאמור גמלת נכות מעבודה יכולה לזכות במענק חד פעמי או בקצבה חודשית תלוי בחומרת הפגיעה.

הועדה הרפואית בביטוח לאומי קובעת את אחוזי הנכות בהסתמך, על מצבו הרפואי של המבוטח וזאת לאחר תקופה מסוימת של שיקום מעת הפגיעה.

דוגמא לכך:

  1. מענק חד פעמי –  אדם מקבל במידה והוועדה קבעה בין 9%-19%- כלומר המצב הרפואי קל עד בינוני.

קצבה חודשית – יקבל כל אדם במידה והוועדה קבעה 20% ומעלה- כלומר המצב הרפואי קשה עד חמור.

סכום הפיצוי הינו נגזרת של ממוצע השכר שלושת החודשים שקדמו לפגיעה.

דוגמא לפי הכנסה:

  1. נפגע שמרוויח 15,000 ₪ בממוצע בחודש, וקבעה לו ועדה רפואית 20% יקבל קצבה חודשית בשיעור 2250 ₪.
  2. נפגע שמרוויח 40,000 ₪ בממוצע בחודש, וקבעה לו ועדה רפואית 10% יקבל 129,000 ₪

תהליך תביעת תאונת עבודה – מה עושים?

תהליך תביעת תאונת עבודה הוא ארוך ומסורבל פקידי הביטוח לאומי לרוב לא נוטים להקל על העובדים התובעים את מימוש הזכויות הרפואיות שלהם.  לכן, עובדים רבים בוחרים להיעזר בחברה למימוש זכויות. בזכות ויוזמה תקבלו ליווי אישי וצמוד – החל בהכנת תיק תביעה לביטוח לאומי, נאסוף מסמכים רפואיים, נצרף חוות דעת של רופאים מומחים שיאשרו את מגבלותיכם ועד לסיוע בהיערכות לדיוני הועדה הרפואית של ביטוח לאומי. 

*צוות זכות ויוזמה יעמוד לצדכם לאורך כל הדרך עד שתממשו את מלא זכויותיכם כנפגעי תאונות עבודה או מחלות מקצוע! 

מאמר זה נכתב ע"י זכות ויוזמה חברה למימוש זכויות
נערך ע"י מערכת עזרים.

 

שתף את הפוסט