נגיף הקורונה – איך מסייעים לגיל השלישי?

נגיף הקורונה – איך מסייעים לגיל השלישי?

על מציאות חדשה והגיל השלישי

המצב בו אנחנו נמצאים בימים אלו בו הנחיות הבריאות משתנות מיום ליום, החרדות מתעצמות וקשה להתארגן במצב הזה. לאנשים מבוגרים במצב הזה עוד יותר קשה, מכיוון שיש להם הרגלים מסוימים וקשה להם לשנות אותם. תפקיד הילדים לעזור ולתווך במצב הזה, בחלקו הסיוע יהיה פיזי ובחלקו הסיוע יהיה רגשי.

יש מספר נקודות שכדאי לשים אליהם לב:

כדאי שהקשיש יצמצם את צריכת החדשות. רבים מהקשישים יושבים שעות רבות מול מרקע הטלוויזיה ורואים חדשות. ככל שרואים את הדיווחים והפרשנויות עלולים להיכנס יותר לחרדה. אעדיף להתעלם מהחדשות? לא. לצרוך חדשות בצורה מדודה ומבוקרת ולשים לב שבין לבין צורכים תכנים אחרים שמחים יותר. בנוסף לכך ניתן לעשות דברים נוספים בבית כמו התעמלות, יוגה, בישול ועבודות מלאכה, או לראות סרטי קומדיה.

להמשיך לשמור על סדר היום המתאים לקשיש. להקפיד על התעמלות ותזונה מתאימה. אם ישנה אפשרות כדאי לצאת מהבית לאזורים פתוחים כדי להתאוורר ולעשות התעמלות קלה. להקפיד על שעות שינה נכונות ומתאימות, לא להפוך את הלילה ליום ולהפך, בשעות הבוקר להתלבש יפה ואפילו להתאפר, ככל שנישאר פעילים יותר כך מצב הרוח יהיה טוב יותר.

כדאי מאוד לדבר עם הורינו ולהבהיר להם את המצב, לתווך להם את מה שנשמע בתקשורת כדי שלא יכנסו חרדות מיותרות. לעתים הורינו מתוך החרדות מנפחים או מדמיינים דברים שאינם נכונים, לכן חשוב מאוד לתווך את המידע הנכון ובתוך כך להפחית את החרדות ולתת להם פרופורציות. בנוסף לכך חשוב לא להעביר אל ההורים את הלחץ בו אנחנו נמצאים, לפני שמדברים איתם חשוב לנשום עמוק ולמקד את המחשבה בהתעניינות בהורים ובשלומם ופחות בדאגות שלנו. זכרו לדבר עם ההורים לפחות פעם ביום הרגשת הקשר והקרבה אפילו בטלפון חשובים מאוד בזמן מצוקה ויכולים לסייע.

כדאי מאוד לנסות לעזור להורים עד כמה שאפשר במטלות הבעייתיות. אם יש חשש מהליכה לסופר – בקשו מההורים רשימה וערכו בשבילם קניות דרך האינטרנט, או למדו אותם להשתמש בטכנולוגיה שתוכל לשרת אותם. בנוסף לכך ברשויות רבות ישנם פרויקטים של מנדבים שיכולים להביא להם הביתה את כל צורכיהם כדי לדעת ולהשתמש בשירותים. מוקד המשרד לאזרחים ותיקים גם מסייע בכך וניתן להיעזר בו בטלפון *8840.

מכיוון שהנחיות הן לצמצם מגע של ילדים עם אוכלוסיות הסיכון, כדאי להיות בקשר בדרכים וירטואליות כמו סקייפ, זום וואטספ וידאו. כך מצד אחד אנו מרחיקים את הסכנה אך אנו נשארים בקשר קרוב ויכולים לתת להורינו לשמור על קשר עם הילדים באופן חי.

בסיכומו של דבר צריך לשמור על ההנחיות למען בריאותנו ובריאות הורינו אך זה אינו אומר שאנו נוטשים אותם ובעזרת הטכנולוגיה אנו יכולים להישאר בקשר ולהמשיך ולסייע להם אף אם לא מגיעים אליהם באופן פיזי.

נכתב ע"י: מוריה סמואל – יועצת משפחתית לגיל השלישי

 

שתף את הפוסט