עזרים וטכנולוגיות המיועדים לטיפול ביתי

עזרים וטכנולוגיות המיועדים לטיפול ביתי

במדינות רבות בעולם וגם בישראל מתרחש שינוי הדמוגרפי הנקרא "הזדקנות האוכלוסייה". שינוי מבורך זה  נגרם עקב העלייה בתוחלת החיים הממוצעת  ומביא להרחבה משמעותית של שכבת בני 65 ומעלה בקרב האוכלוסייה. יחד עם העלייה בגיל עולה גם השכיחות לבעיות בריאות ועלייה בצריכת  שירותים רפואיים ועולה מספר האנשים המוגדרים כסיעודיים או תשושי נפש .

מצב סיעודי מוגדר כמצב בו האדם תלוי במידה רבה בסיוע הזולת לביצוע פעולות יומיומיות כתוצאה ממחלה כרונית או מליקוי קבוע ומחייב  טיפול מתמיד ואינטנסיבי . על פי נתוני הביטוח הלאומי 87 אחוז מאלו הזקוקים לטיפול סיעודי טופלו בקהילה והשאר טופלו במסגרות אשפוז . אין ויכוח בין המומחים כי לטיפול ביתי יתרונות רבים ובמרכזם ההשפעה שיש להשארת האדם בסביבתו הטבעית על איכות הטיפול, מצבו הבריאותי והנפשי של הקשיש.

עם זאת טיפול בבית המטופל דורש מהמטפל לתת מענה למגוון של מצבים הנובעים מהמצב הרפואי ומן העובדה שבמקרים רבים הטיפול הינו מורכב יותר כתוצאה מחוסר תנועתיות ירידה קוגניטיבית  או אי שליטה בצרכים. במאמר זה נסקור את מגוון הפתרונות הטכנולוגיות והעזרים  המאפשרים טיפול ביתי ומסייעים  למנוע או לדחות את הצורך באשפוז ממושך או בטיפול הניתן במוסד אישפוזי.

תמונה של מטפל ומטופל בבית הפרטי והנוח
רוב המזדקנים מעדיפים להשאר בביתם

ראשית נדרש המטפל לנטר מדדים שונים בגופו של המטופל .ניתן  כיום להשיג ציוד רפואי המשמש לניטור מדדים כגון לחץ דם, חמצן בדם, חום , סוכר בדם מדדים נשימתיים , משקל גוף. ציוד זה מאפשר ניטור מדדים רפואיים ללא צורך באשפוז .

במקרים בהם נדרשת תמיכה נשימתית קיימים מכשירים לטיפול נשימתי  כגון מחוללי חמצן,מכשירי סיפאפ מכשירי אינהלציה, בלוני חמצן  וחמצן נוזלי המאפשרים שהייה בבית לאורך זמן גם בתקופות בהם המטופל נזקק לתמיכה נשימתית.

בטיפול במטופלים הנמצאים במשך שעות במיטה, המטופל נדרש  למיטה סיעודית חשמלית המאפשרת למטפל לשנות מנחים במיטה ולהקים את המטופל. קיימות מיטות המאפשרות העמדת מטופלים במיטה  או מיטות המאפשרות הטיית מנח הגוף לכיוון הרגליים או לכיוון הראש. שכיבה מרובה מחייבת שימוש  במזרנים למניעת פצעי לחץ המבוססים על אוויר או על ספוג. מזרנים מתקדמים אלו מפחיתים את הסיכון להתפתחות פצעי לחץ ומסייעים בריפוי של פצע קיים.  ניתן לקבל סבסוד ממשרד הבריאות  עבור מזרנים אלו . חשוב שהתאמת המזרן תעשה בהתאם לרמת הסיכון לפיתוח פצעי לחץ . במקרים מסוימים ניתן להסתפק בסדינים למניעת פצעי לחץ  העשויים מבד רפואי המקטין את הסיכון להתפתחות פצע לחץ.  שינוי מנח באופן קבוע ורציף הינו חיוני למניעת פצעי לחץ, לשם כך ניתן להסתייע  בפתרונות לשינוי תנוחה כגון סדיני החלקה ואף מנגנונים אוטומטיים שמסובבים את מנח השוכבים עליהם מצד לצד למניעת פצע לחץ ושינויי תנוחה. במידה ולמטופל עדיין יש כוח בפלג הגוף העליון ניתן להשתמש בסולם חבלים או משולש למיטה על מנת לעודד פעילות של קימה משכיבה לישיבה.

מגוון פתרונות לניוד מטופלים

העברת וניוד המטופל הינה משימה מסובכת ובעלת מקדם שחיקה גבוה למטפל . העברה לא נכונה עלולה לגרום לנזק למטופל ולמטפל כאחד. קיים מגוון גדול של אמצעים המאפשר העברה והרמה של מטופלים .קרשי החלקה  מסייעים במעבר מהמיטה לכיסא גלגלים ולרכב, חגורות העברה  מקלות על המטפל להקים מטופלים, סדיני החלקה מסייעים בשינוי מנח , מנופי עמידה מאפשרים העברת מטופל בעמידה , מנוף העברה מאפשרים העברת מטופלים במצב שכיבה .

 

 

אצל חלק מהמטופלים עדיין שמורה היכולת לשלוט על הסוגרים ולפיכך קיים צורך להשתמש באמצעים אשר יסייעו גם לאנשים עם ניידות מוגבלות לעשות צרכים באופן עצמאי . כסאות שירותים מסוגים שונים מאפשרים לנייד מטופל לחדר השירותים או לעשות את צרכיו במרחב בו הוא נמצא. במקרים בהם אבדה היכולת לשלוט בצרכים יש להשתמש  במוצרי ספיגה למבוגרים אשר  קיימים במגוון של תצורות: תחתונים, חיתולים או פדים  בעלי כושר ספיגה גבוהה אשר מפחיתים את הסיכון לפצעי לחץ כתוצאה מסביבה לחה ומזוהמת , מפחיתים את הצורך לכביסה של מצעים. ניתן להשתמש  גם בסדיניות למיטה  חד פעמיות או רב פעמיות  המגנות על המזרן ומונעות את הצורך בהחלפתו בתדירות גבוהה. בנוסף קיים מגוון גדול של אמצעים המסייעים במקרים של אי שליטה על סוגרים או שליטה חלקית מתן שתן כגון סירים, שקיות לשתן פנרוזים וצנטרים.

המטפל נדרש לשמור על היגיינה של המטופל או לאפשר לו גישה לסביבת רחצה. קיימים מגוון של עזרים לרחצה כמו:  כפפות רחצה , מברשות רחצה, מטליות רחצה. בהתאם למצב המטופל יש לשקול אלונקות רחצה המיועדות לשטיפת מטופלים סיעודיים או כסאות רחצה  עם גלגלים העשויים מחומרים שאינם מחלידים ומיועדים לשטיפת מטופלים  בישיבה במקלחת .  עבור מטופלים בעלי יכולת ניידות אשר מעוניינים להשתמש באמבטיה  קיימים מגוון פתרונות לישיבה באמבטיה כגון כיסאות אמבט וספסלים

נפילה במרחב  הביתי היא תופעה נפוצה אשר עלולה לגרום לסיבוך במצבו של המטופל ואף לצורך באשפוז דחוף. רוב הנפילות מתרחשות בעת מעברים – למשל מכיסא גלגלים למיטה. סבירות גבוהה לנפילה קיימת גם בחדר הרחצה שהינו מטבעו סביבה רטובה וחלקלקה. במאגר המידע עזרים יש מגוון מוצרים למניעת נפילות. מעקה למיטה הינו מוצר פשוט שניתן לחיבור למיטות רבות ומטרתו למנוע נפילה מהמיטה. בנוסף קיימות חגורות למיטה המיועדות למצבים של חוסר שקט מצד המטופל. קיימים משטחים למניעת חבלות המונחים על הרצפה ומונעים חבלה  במקרה נפילה.  במידת הצורך כדאי גם לשקול מגינים על איברי גוף אחרים כמו מגני ירכיים ומגני ראש.

לעתים אנו מעוניינים לתת התראה למטפל על כך שהמטופל קם מהמיטה או יצא מהחדר, לשם כל קיימים גלאים המנטרים תנועה בחלל החדר או פתיחת דלתות . חשוב מאוד לאפשר למטופל מרותק למיטה אפשרות לקרוא לעזרה. ניתן לעשות זאת באמצעות לחצן מצוקה. במילבת שיבא ניתן להתאים ולרכוש מתג הפעלה ללחצן קריאה לעזרה וכך מתאפשרת הפעלת לחצן המצוקה גם בעזרת הראש.

לסיכום-טיפול בסביבה הביתי יכולה להיות משימה תובענית  עבור המטפלים ובני המשפחה , אין ספק  בין המומחים כי השארת מטופל בסביבתו הביתית והענקת טיפול מיטבי בסביבה זו  יש יתרונות רבים. ניתן ואפשר להיערך בצורה נכונה עם ציוד מתאים ולאפשר טיפול באדם המבוגר גם אם מצבו התפקודי ירוד.

נכתב על ידי:
אלון  קמחי – מרפא בעיסוק – מאגר המידע עזרים
שושי גולדברג מאיר- מרפאה בעיסוק – מנהלת מקצועית – שיבא – מילבת

 

שתף את הפוסט