עיצוב הבית – אסתטיקה ונגישות

עיצוב הבית – אסתטיקה ונגישות

עיצוב פנים לגיל הזהב איך משלבים אסתטיקה ונגישות?

קיימות דרכים רבות לרענן את ביתנו ובאמצעים פשוטים יחסית ליצוק בו סטייל חדש וגם נגישות.

להלן שלושה אמצעים חשובים שבעזרתם ניתן גם לשדרג את עיצוב הבית וגם לשמור על נגישות ובטיחות.

תאורה 

בגיל מבוגר, איכות הראייה יורדת והתאורה הופכת לגורם חשוב המשפיע על איכות החיים.

ככל שהגיל מתקדם יותר נדרשת תאורה טובה וחזקה יותר. תאורה מתאימה, תצבע את החלל הדירה באופן נעים, מאוזן, תעזור לחלל להיראות יפה, תנגיש את הבית באופן מהותי, תשפר את התפקוד היום יומי ותמנע נפילות מיותרות.

תכנון נכון צריך לספק מוקדי תאורה, עם רמות אור שונות לשעות היום והחשכה, כולל תאורה קבועה נמוכה בלילות (קלה להדלקה). גופי התאורה צריכים להעניק שטיפה מספקת של אור ללא סנוור והצללות מבלבלות (כגון: גופי תאורה ללא מנורות חשופות). זכרו, מנורות יפות הן דרך מצוינת להכניס עיצוב וסטייל ולחבר סגנונית את חללי הדירה.

צבע

צבע משפיע על תחושת המרחב בבית וגם על הנפש והוא כלי חשוב בהכנסת תחושת חיוניות ואנרגיה לבית.

בנוסף, צבע עוזר לייצר ניגודיות בין משטחים שונים ויכול למנוע בגיל מבוגר התנגשויות לא רצויות או נפילות.

בניגוד למקובל לחשוב, לא תמיד שימוש בצבעים ובחומרים בהירים משרת את הרצון לתחושת מרחב בדירות קטנות. הגדרת אלמנטים מסוימים בצבע בתוך מרחב בהיר, תעזור בהדגשת המרחב ותעזור בהתמצאות ובמעברים.

בחרתם לעשות רענון  בדירה קיימת או במעבר דירה, חישבו על 2-3 צבעים שנותנים לכם תחושה טובה ונסו לשלב אותם כחוט שני בנקודות שונות ברחבי הדירה, כגון: בטקסטיל, בריהוט, בפריטי נוי או בקירות. חשוב ליצור תמהיל שלא יהיה אינטנסיבי, שישתלב עם הפריטים הקיימים וייצר ניגודיות בין האלמנטים השונים (כגון רצפה ושולחן סלון).

טקסטיל

הטקסטיל הוא אלמנט מרכזי בהכנסת אופי, אסתטיקה וסטייל בחלל. שימוש מדויק בטקסטיל באלמנטים שונים של ריהוט, כריות, וילונות ומצעי מיטה, יגבש את הסגנון העיצובי ואת התחושה בבית. שימוש לא מתאים שעלול לגרום לבעיית נגישות בבית. הדוגמא החשובה ביותר – שטיחים! מחקרים מראים כי שטיחים הם מהגורמים העיקריים לנפילות בבית. יש הטוענים שמעבר לגיל 65 רצוי לא להשתמש בשטיחים כלל. אם בחרתם לחיות עם שטיחים אתם מוכרחים להיות ערניים לנקודות הבאות:

א. סוג השטיח.

ב. המיקום שלו בבית.

ג. עיגונו למניעת החלקה.

טקסטיל גם יכול לעזור בשיפור האקוסטיקה בדירה, במיוחד במידה וקיימים ליקויי שמיעה. שימוש בטקסטיל עם אלמנטים חושיים שונים וללא תבניות עמוסות או מבלבלות, יעזור בזיהוי מהיר של דברים ויספק תמיכה קוגניטיבית של גירויים.

זקוקים לעוד מידע? כנסו למאמר ״עוברים דירה בגיל מבוגר? אלו התאמות הריהוט שכדאי לכם לעשות".

בהצלחה.

נכתב על ידי: אור עוזרד – מעצבת פנים לגיל הזהב ומורשת נגישות השירות
 חברת ״להרגיש שוב בבית״ 

נערך על ידי צוות עזרים.

צילום: אייל תגר

 

שתף את הפוסט