שמירה על בטיחות בגיל המבוגר: מניעת נפילות בקרב קשישים

שמירה על בטיחות בגיל המבוגר: מניעת נפילות בקרב קשישים

מאת: שרונה דולמן, מרפאה בעיסוק, מילבת

כ-30% מבני 65 ומעלה מדווחים על נפילות בבית מגוריהם לפחות פעם אחת בשנה.

הסיכון לנפילות עולה עם הגיל, זאת בשל גורמים אישיים, כגון: מצב בריאותי וטיפול תרופתי, יכולת ניידות ומצב נפשי, וכן גורמים סביבתיים, כגון: משטחים מחליקים, סביבה עמוסה במכשולים, בעיות תאורה ועוד. נפילות אלו עלולות לגרום לשברים ולקשיי ניידות, ולפיכך להשפיע על איכות החיים ומידת עצמאותו של האדם.

ברוב הסיכונים לנפילות ניתן לטפל, הן רפואית והן באמצעות התאמת הסביבה.

 טיפים למניעת נפילות בקרב קשישים

להלן מספר טיפים והמלצות לשינויים שניתן לערוך בסביבת מגורינו ובאביזרי העזר שיכולים לשמש אותנו על מנת למזער סיכונים, למנוע נפילות ולהעלות את רמת הבטיחות האישית בגיל המבוגר.

בכניסה לבית יש לדאוג לתאורה מספקת בחדר המדרגות. בבניינים משותפים, ניתן לבקש מחשמלאי להאריך את זמן התאורה הדולקת בחדרי מדרגות, או לדאוג לתאורה קבועה. יש לחזק את המעקה למקומו. ניתן להדביק פסים למניעת החלקה באם המדרגות מחליקות, ורצוי בצבע זוהר בחושך.

ביציאתנו לרחוב יש לנעול נעליים עם סוליות מונעות החלקה. יש לדאוג ללבוש קונטרסטי לתנאי התאורה בזמן שהותנו בחוץ – בחושך יש ללבוש בגדים בהירים ולהיעזר במחזירי אור. כך יש גם לתחזק אביזרי ניידות שברשותנו – לבדוק תקינות מעצורים בכיסא הגלגלים, חידוש גומיות במידה ונשחקו מרגליות הקביים, המקלות או ההליכונים ויציבות האביזר.

מחדר המגורים כדאי להוציא שטיחים עקב סכנת היתקלות או החלקה. במידה ובוחרים להשאיר את השטיח יש להיעזר ברשת למניעת החלקה, הניתנת להשגה בחנויות שטיחים ו"עשה זאת בעצמך".

במידה וקיים קושי בקימה מכיסא, כורסא או מיטה בגלל גובהם הנמוך ניתן להיעזר בקוביות הגבהה המונחות תחת רגלי הרהיט.

יש לשמור על תאורה דולקת גם במשך הלילה. לשם כך יש להשתמש בגוף תאורה המאיר מספיק את המעברים בבית אך לא מסנוור. בחורף מומלץ להטעין תאורת חירום בחדר המגורים ובחדר השינה.

שתף את הפוסט