תכנון נכון של צוואה שווה שקט נפשי

תכנון נכון של צוואה שווה שקט נפשי

מאמר זה נכתב:  על ידי עו"ד שוני ימין

מיסודו של עורך הדין שוני ימין– ולו בקיאות וניסיון עשיר בתחומי המשפט השונים.
המשרד הינו משרד בוטיק ייחודי בין משרדי עורכי הדין ומציע ללקוחותיו שירות אישי וקשת
רחבה של שירותים משפטיים.
______________________________________________________________________________________________

אתם אולי לא יודעים זאת, אך צוואה היא אחד המסמכים החשובים שתערכו עבורכם בחייכם.  המאמר זה נדבר על הפתרונות והבעיות הבלתי צפויות שעלולות להיגרם כתוצאה מאי עריכת צוואה 

על אף שבמקרים רבים עניין חלוקת הרכוש בצוואה הינו ברור לכולם (ברוב המקרים מחולק לבן\בת הזוג ולילדים שנותרים) אין זה מבטל את החשיבות בעריכת צוואה (כמו גם החשיבות שתהיה בתוכנה כמובן).

הניסיון מלמד, כי מי שמגיע לגיל השלישי, ולא מוצא את הזמן לתכנן כראוי את הצוואה שלו, עלול לחשוף את עצמו לשורה של בעיות בלתי צפויות ולגרום לעתים לסכסוכים פנימיים בין בני משפחתו בהמשך הדרך.

החל מדרישה מהורה לצאת מהבית על ידי הילדים, ועד סיבוך של יתר היורשים בפשיטת רגל – אלו רק חלק מהבעיות שעלולות לצוץ כתוצאה מאי עריכה של צוואה. בשורות הקרובות נבקש להציג כמה מבעיות אלה, ולהראות כיצד ניתן לפתור אותן.

בעיה 1: קושי לבן הזוג שנותרה להמשיך ולהתגורר בבית המשותף שלו עם בת זוגו ז"ל

מקרה שהיה: משה בן אדם בשנות ה60 לחייו איבד בטרם עת את אשתו האהובה דורה. הוא וזוגתו לא ערכו מעולם צוואה, ולכן עיזבונה יחולק על פי חוק הירושה, למשה ולדורה היו 3 ילדים בלכתה, רון בן 19, דוד בן 27, והבכורה איליי בת 33.

המשמעות בהיעדר צוואה: מאחר שמשה מחזיק ממילא במחצית מהזכויות על הדירה, יתר העיזבון יחולק בינו לבין שלושת הילדים, כך שהוא יקבל 50% מהיתר (כלומר, יחזיק ב-75% מדירת השניים), ואילו שלושת הילדים יתחלקו ב-25% מהעיזבון.

הבעיה: כעת מעוניין אחד הילדים – ערן בן ה27 אשר נקלע לחובות כבדים, לתבוע פירוק שיתוף בדירה, ולהוציא את אביו מהבית לאחר שנים בה התגורר, בכדי לממש את חלקו בנכס ולכסות את חובותיו.

הפתרון: משה ואשתו יכלו לערוך צוואה הדדית ולקבוע בה כי כאשר ילך אחד מהם לעולמו, יקבל השני את מלוא הרכוש.

הרכוש יעבור לילדים רק לאחר ששני בני הזוג ילכו לעולמם ביום מן הימים.

ביצוע פעולה שכזו תפטור את משה מהעול והמחשבה שמה אחד הילדים יגיע לכזו מצוקה שבה יאלץ לפעול לפירוק השיתוף בבית והוצאתו ממנו.

גם אם באותה נקודת זמן לא סביר שאחד הילדים יעשה כן – החיים הם דינמיים ואין לדעת מה יוליד יום.

על כל מקרה שלא יהיה (ובאמונה שהכול יהיה בסדר עם הילדים) עריכת צוואה לא תעמיד בשום מצב לזכות מי מהילדים אפשרות לפנות את משה מביתו.

בעיה 2: איך לגרום לכך שהעיזבון לא יבוזבז ויגיע ליורש ספציפי

מקרה שהיה: לגאולה בת ה-63 יש שישה נכדים. חלומה הגדול הוא שהנכד הבכור שלה, רועי, ילמד הנדסה בטכניון. אלא שאמו (בתה של גאולה) רונית היא חולת קניות.

הבעיה: במקרה של מימוש העיזבון אחרי 120, חששה של גאולה שרונית צפויה לבזבז את הכסף במסעות קניות בלתי נגמרים, מה שמעורר חשש לכך שהכסף לא יגיע לייעודו ולא ניתן יהיה להבטיח שישמש ללימודיו של הנכד רועי.

הפתרון: במקרה כזה, יכולה גאולה לציין בצוואה באופן מפורש שסכום כסף ספציפי ייועד לנכד למטרת רכישה של נכס או למטרת לימודים. מעבר לכך, ניתן לקבוע בצוואה כי נכסים ספציפיים, למשל כאלה בעלי ערך סנטימנטלי, יועברו ליורשים מסוימים. לדוגמה ספר מיוחד או שעון שעובר מדור לדור במשפחה. 

יצירת קשר לייעוץ ראשוני >  טל:  0775303266 


בעיה 3: איך ניתן להבטיח את עתידו של יורש עם צרכים מיוחדים
.

מקרה שהיה: למוריס בן ה-69 יש שלושה נכדים אהובים. אחד מהם הינו ילד בעל צרכים מיוחדים, ונראה כי היכולת שלו להסתדר באופן עצמאי בעתיד לוטה בערפל. 

הבעיה: מוריס מעוניין להבטיח את עתידו של הנכד, ולערוב לכך שמישהו ידאג לו כשילך לעולמו, אך חושש מהבאות.

הפתרון: מוריס יכול לבקש בצוואתו למנות בעל תפקיד שיטפל וישמור על הכסף בנאמנות עבור אותו נכד לצורך הטיפול בו. בין היתר מוריס יוכל לדאוג בצוואתו שבכל חודש תועבר לנכד קצבה מסוימת אשר תבטיח לו את האיכות החיים לה מוריס מאחל עבור נכדו. גם בלכתו.
הערה נוספת – הורה לילד עם צרכים מיוחדים יכול לערוך עבור בחייו הליך בשם "מסמך הבעת רצון" שמאפשר למנות אדם שיטפל במקומו במידה וההורה אינו כשיר לטפל בו (אך בחיים).

בעיה 4: איך בן\בת זוג בפרק ב' מונע מהירושה לעבור לילדיו של בן\בת זוגו

מקרה שהיה: יוסי ומיכל נמצאים בפרק ב'. לכל אחד מהם יש ילדים מנישואיו הראשונים, ורכוש שהצטבר לאורך הדרך.

הבעיה: יוסי מעוניין למנוע מצב שבו הרכוש שלו יעבור לילדיה של מיכל, אם חלילה יקרה משהו, וברצונו להבטיח שרכושו יעבור לילדיו הביולוגיים מהנישואים הראשונים, וכך גם מיכל (לגבי ילדיה).

הפתרון: יוסי יכול להגדיר במפורש בצוואתו איך תחולק הירושה, ולקבוע בה שהרכוש יועבר לילדיו מנישואיו הראשונים, קביעת הסדרים ברורים לעניין זה בצוואה מונעים את האפשרות שמה רצונה של מיכל ורצונו של יוסי לא יתממש בלכתם, מה גם שבפרק ב' ישנו דגש גדול אף יותר להסדרת הרכוש בצוואה, וזאת בכדי למנוע מצב שבו אי הבהירות שתהיה באין צוואה עלולה להביא למצב של כאוס וסכסוכים במשפחה שימנע בעריכת צוואה המגלמת את רצונות הצדדים. 

הניסיון מלמד כי עריכת צוואה הינו מסמך חשוב שידע לשמש כבטוחה וכהגנה לרצונכם.

לעומת זאת, אי עריכת צוואה יכולה למנוע מאדם להוריש לאלו שהיה מעונין שירשו אותו, בנוסף להשלכות בלתי צפויות על המצווה ובני משפחתו.

כדי לבטל כל אפשרות לתרחישים חריגים ולא צפויים שמתגברים באי-עריכת צוואה, יש להימנע מדחיינות שלא לצורך, להקדים תרופה למכה, להיערך מראש, ולתכנן את הירושה באופן נכון, כדי לתרום לשקט הנפשי של המצווה ודור העתיד של משפחתו.

השאלה האם לערוך צוואה או שמה להמתין עם זה, היא שאלה אותה שואלים לעצמם אנשים רבים המתחבטים בינם לבין עצמם במשך שנים רבות.

אדם שלא עורך צוואה עבורו למעשה משאיר את פרשנות רצונותיו לסעיפי ברירת המחדל של חוק הירושה.

סעיפי חוק הירושה (המונים 161 סעיפים סך הכל) יחולו בהיעדר צוואה.

החלת חלק מסעיפי חוק הירושה בהיעדר צוואה אינה בהכרח תגלם את רצון המוריש ולכן כדי להטיח כי רצונו של אדם יתממש בלכתו עליו לערוך עבורו צוואה.

לסיכום ובנימה יותר אופטימית – הספרות המשפטית ורשימת היתרונות מעידה באופן עקבי כי כתיבת צוואה היא חשובה, והסיבות בגינן כדאי לכתוב צוואה הן רבות.

אין בכתיבת צוואה רמיזה לעתיד לבוא אלא ההפך, יש הסבורים שכתיבת צוואה הינה אף סגולה לאריכות ימים.

(מקורות: נטעי גבריאל על אבלות חלק א' פרק א' סעיף א | אגרות קודש חלק ד' עמוד שעג). אם אתם נמצאים בשלב התלבטות, ניתן לקבל יעוץ משפטי ראשוני ע"י פניה למשרד:

יצירת קשר לייעוץ ראשוני >  טל:  0775303266 


** נכתב בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועד לנשים וגברים כאחד.

**  האמור בכתבה זו אינו מובא כתחליף לקבלת יעוץ משפטי של עורך דין והוא מהווה מידע כללי בלבד, אשר אינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואין להסתמך עליו בכל צורה שהיא. כל פעולה שנעשית ע"פ המידע והפרטים האמורים בכתבה זו הינה על אחריות המשתמש בלבד. בכל מקרה ספציפי יש להיעזר בבעל מקצוע המתמצא בתחום. בכל מקרה, השימוש באמור בכתבה זו אינו יוצר יחסי עו"ד לקוח בדרך כלשהי, בין משרד עו"ד שוני ימין ובין המשתמש, משרד עו"ד שוני ימין אינו אחראי בשום צורה ואופן לתוצאות השימוש במידע המובא בכתבה זו,  כל עוד השימוש במידע נעשה שלא באמצעות משרד עו"ד שוני ימין.

**  כל הזכויות שמורות, אין להעתיק, להפיץ, להציג בפומבי או למסור לצד שלישי כל חלק מן התכנים כאמור בלא קבלת הסכמת עו"ד שוני ימין מראש ובכתב.

שתף את הפוסט