תמלול פודקסט טיפול ומניעת פצעי לחץ

תמלול פודקסט טיפול ומניעת פצעי לחץ

אלון: בוקר טוב וברוכים הבאים לפודקאסט טכנולוגיה מסייעת של מאגר המידע עזרים. היום נדבר על פצעי לחץ, כיצד הם נגרמים ומה ניתן כדי לעשות כדי להפחית את הסיכון .לשם כך הזמנו את שירי גולן סמנכ"לית חברת אר קיור מדיקל -רפואה מתקדמת. בוקר טוב שירי

שירי :בוקר טוב אלון

אלון :ספרי לנו קצת על חברת  אר קיור מדיקל.

שירי :לפני שאני מתחילה לספר על חברת אר קיור מדיקל אני רוצה להודות לך ולעזרים שהזמנתם אותי לדבר על נושא כל כך חשוב וכל כך קרוב לליבי .אז חברת ארקיור  מדיקל קיימת כעשור היא בעצם ממשיכה פעילות שהייתה בחברת ג׳ונסון אנד ג׳ונסון במשך הרבה מאוד שנים .יש לנו היום כ-30 עובדים מסורים שהנושא החשוב לכולם  הוא הנושא הזה של טיפול בפצעים. אנחנו מייצגים בישראל חברות בינלאומיות וישראליות שיש להם טכנולוגיות מתקדמות לטיפול בפצעים קשיי ריפוי ומניעת פצעי לחץ. חרטנו על דגלנו להביא את מיטב הידע הטכנולוגיות והמוצרים הדרושים לטפל ולמנוע פצעים קשים .בין השאר אנחנו מלמדים ומכשירים אנשי המקצוע לעזור למטופלים ולמשפחות. אנחנו בעצמנו עוזרים למשפחות ולמטופלים שמתמודדים עם פצעים קשיי ריפוי. היום אנחנו מייבאים ומשווקים בארץ גם חבישות וג'לים לטיפול בפצעים' גם טכנולוגיות פורצות דרך כמו למשל טיפול בחמצן מקומי בפצעים וגם אביזרי מניעה כמו מזרונים וכריות למניעה וטיפול בפצעי לחץ.

בעצם המטרה שלנו היא לתת מענה של 360 מעלות בנושא ההתמודדות עם פצעים קשים בין השאר דרך אגב' יש לנו גם אנשי מקצוע :אחים והאחיות רופאים ורופאות שמגיעים עד הבית ומטפלים בעצמם בפצעים הקשים הללו.

אלון :  אז באמת המטרה שלנו בשיחה הזאת זה ללמוד ולהכיר פתרונות לפצעי לחץ אבל בואי נדבר קצת על הפצעים עצמם על פצעי לחץ. בעצם  אנחנו יודעים שפצעי  לחץ נגרמים עקב לחץ ישיר הגורם להפרעה באספקת הדם אל הרקמה וכתוצאה מכך לנזק ברקמות. אנחנו גם יודעים שיש כוחות שמופעלים עלי הרקמה שעשויים להאיץ התפתחות של פצעי לחץ פצעי לחץ מתפתחים בשיעור של  כ 30% מקרב האוכלוסייה המועדת לכך, בדרך כלל באזורים מועדים כמו הישבן השכמות ובעקבים .את יכולה להרחיב עוד על גורמי סיכון לפצעי לחץ כמו למשל תזונה או מחלות רקע.

שירי:  אז קודם כל כל מה שאמרת הוא מדויק אבל מאוד מאוד חשוב להבין ש במחקרים מהשנים האחרונות בעצם שינו את התפיסה ואת ההבנה שלנו לגבי התפתחות של פצעי לחץ. היום אנחנו גם אנחנו יודעים שפצעי  לחץ יכולים גם להתפתח מעיוות של הרקמות הפנימיות כלומר העצמות באזורים  כמו בישבן או בעקבים לוחצים על הרקמות הקרובות להם ,על התאים שקרובים  להם ביותר ובעצם גורמים למתיחת  יתר שלהם שיוצרת חורים קטנים  .החורים האלה גורמים בתהליכים ביולוגיים למוות של התא והרבה פעמים פצע לחץ מתחיל דווקא בתוך הגוף בפנים ואנחנו אפילו לא רואים שהוא מתפתח.

וכשאנחנו מגלים את הפצע הלחץ על העור זה כבר מאוחר והפצע  הוא כבר גדול ומאוד מאוד מסוכן חשוב להבין שתהליך כזה יכול לקרות בזמן מאוד מאוד קצר כמו בן 20 דקות ואת שעתיים אצל אנשים בשכיבה או בישיבה ממושכת .

מגוון אנשים שנמצאים בסיכון לפתח פצע לחץ הוא רחב כמובן כל מי שנמצא מעל גיל 65 כשהוא מרותק למיטה או לכיסא גלגלים או לכיסא מסיבה כלשהי. וסיבה יכולה להיות גם ניתוח של שעתיים ומעלה נמצא בסיכון מוגבר. בוודאי בוודאי יש מחלות רקע כמו סכרת שפוגעת בכלי הדם הקטנים ומחלות כלי דם ולב גם הם מהוות סיכון מוגבר וכן המצב תזונתי של הבנאדם. למשל מחקרים רבים במוסדות גריאטריים בארצות הברית אנחנו יודעים ש ירידה של 10% במשקל אצל מטופלים קשישים מנבאת באחוזים גבוהים מאוד התפתחות של פצעי לחץ.

אלון: את בעצם מתארת מצב שפצע לחץ יכול להתפתח ואנחנו אפילו לא נהיה מודעים לך אני מבין שניתן להתמודד עם הבעיה בשני מישורים:  מניעה וטיפול. בוא נדבר קצת על מניעה. אני מבין שיש היום שתי  טכנולוגיות מובילות למשטחים למניעת פצעי לחץ אחד זה טכנולוגיה של משטחים מבוססי אוויר והשנייה זה משטחים שמבוססים ספוג. את יכולה קצת לספר לנו על הפתרונות האלו

שירי: בוודאי אלון אבל לפני שאני מספרת על הפתרונות האלו חשוב לי לתת דגש של המילה ועל המונח מניעה. בפצעי לחץ המושג הזה הוא קריטי וזה גם אחד התחומים הבולטים ברפואה שעם ידע ומודעות ושימוש נכון בטכנולוגיות מתקדמות שמתאימות יכול לחסוך הרבה מאוד כאב וסבל למטפלים ולמשפחות שלהם. לא פעם יצא שסיפרתי על המזרונים וכריות שלנו ואנשים התחילו פשוט לבכות כששאלתי אותם למה? אז הם אמרו לי אם רק היינו פוגשים אותך קודם היינו חוסכים כאב וסבל לסבא וסבתא. אני תמיד בוכה יחד איתם. כמובן שמניעת פצעי לחץ צריכה לעשות בהסתכלות כוללת והוליסטית והיא כוללת בין השאר איזון של מדדים רפואיים כמו סוכר כמו יתר לחץ דם כמו המצב וחסרים תזונתיים. אבל בהחלט פקטור מאוד קריטי וחשוב במניעת פצעי לחץ  זה הגורמים החיצוניים כלומר על מה שוכב  או יושב אותו בן אדם שנמצא בסיכון כשאנחנו מדברים על כוחות חיצוניים בהקשר הזה אנחנו מדברים בעיקר על ארבע הכוחות זה לחץ עצמו, כוחות חיכוך, כוחות גזירה

ולחות וחום מוגברים .

שני סוגי האביזרים העיקריים לנטרל את  הכוחות האלו הם אביזרי שכיבה או בשפה פשוטה מזרונים למניעה וטיפול בפצעי לחץ וכריות למניעה וטיפול בפצעי לחץ כשאנחנו מדברים על מצב של הושבה .

על מנת למנוע פצע לחץ או לטפל באופן המהיר ביותר בפצע לחץ שכבר התפתח אנחנו חייבים את המזרונים והכריות הטובים ביותר עבור המטופל. וזה משהו שאסור אבל אסור להתפשר עליו. אז לגבי מזרונים אנחנו יודעים היום שכאשר יש פצע שכבר קיים או סיכון מאוד מאוד גבוה אנחנו חייבים מזרן אוויר דינמי איכותי מאוד. כשאנחנו מדברים על הושבה המחקרים אומרים חד משמעית שכריות אוויר הן הכריות המתאימות ביותר לנושא הזה. כמובן אלו דברים כלליים וחשוב להסתכל על הבן אדם הספציפי ולבחון כל מיני היבטים נוספים כמו למשל המיטה וגובה המיטה שעליה שוכב המטופל על איזה כיסא הוא יושב מה יכולת הניידות שלו? האם יש לו פצע? מה מיקום הפצע ?והנוחות שנובעת משכיבה על אביזרים שונים .

כאשר הסיכון הוא בינוני אפשר להשתמש ב מזרן ספוג איכותי או במזרן אוויר ריאקטיבי גם אלו מוצרים שיכולים להתאים ולמנוע את ההתפתחות של הפצע. בהזדמנות הזו חשוב לי להדגיש נושא מאוד מאוד חשוב וזה נושא העקבים. העקב  הוא בעצם המקום השני בשכיחותו להתפתחות פצעי לחץ. ובנוסף על מזרון איכותי חשוב לתת תשומת לב מיוחדת גם לאזור הזה. לדאוג שהעקבים באוויר שהרגל לא נופלת לאחד הצדדים במקומות רבים למשל נעזרים בכריות לטובת הנושא לכריות יש יעילות מוגבלת מאוד .ישנם היום מגיני עקב ייעודיים שכשמלבישים אותם אז העקב באוויר ומצד שני אנחנו לא יוצרים לחץ מוגבר על גיד אכילס וגם יוצרים עיצוב של העקב.

אלון:  יש בשוק סוגים רבים של מזרון כריות למניעת פצעי לחץ הדם אז איך בן משפחה יכול לדעת מה הכי מתאים?

שירי: אז זאת שאלה קשה. באמת אנחנו הרבה פעמים רואים שאנשים מנסים לחפש ולמצוא דרך האינטרנט או בכל מיני חנויות אבל חשוב להבין שזה אחד הדברים החשובים ביותר שנבחר עבור האיש שלרוב הוא מאוד מאוד יקר לנו. אז אם היא את מסתכלים על הקווים המנחים הבינלאומיים הם מגדירים חד משמעית כאשר יש פצע לחץ שהוא כבר קיים או אם בעבר היה פצע לחץ . רצוי וצריך להשתמש במזרן אוויר דינמי וכשאנחנו בוחרים מזרן אוויר דינמי הוא חייב להיות מאוד איכותי ובעל יכולות לנטרל את ארבעת הכוחות החיצוניים שהזכרתי קודם: לחץ גזירה חיכוך ולחות בצורה המיטבית. ולכן יש חשיבות למשל לדברים כמו איכות הכיסוי האם התאים מאווררים שהלחץ של התאים לא יעלה על 40 מילימטר כספית ועוד כל מיני פרמטרים. אני מאוד ממליצה להתייעץ עם אנשי מקצוע שמבינים בנושא במזרונים זה בעיקר אחים ואחיות מבתי החולים במחלקות שבהם יש מזרונים דינמיים יש להם הרבה ניסיון גם פרקטי וגם הרבה ידע בנושא והם יוכלו לכוון המוצר טוב ואיכותי. תמיד אפשר לשאול גם באיזה בתי חולים נמצא המזרן? ובאיזה מחלקות? לדוגמה מזרוני הדואל  שאנחנו משווקים בארץ שמתאימים לפצעים דרגה 4 נמצאים היום כמעט בכל בתי החולים בישראל. יש לנו גם מזרן שנקראת טרוסורס 506 שנמצא בבתי חולים והוא מאפשר נוחות מרבית למטופלים בשל המבנה המיוחד שלו. לגבי כריות כאן ההתאמה מורכבת יותר ודורשת גם איש מקצוע כמו פיזיותרפיסט או מרפאה בעיסוק שמבינים בנושא.

וגם מאוד חשוב שכשחברה מביאה לנו את הכרית שזה יהיה נציג מטעם החברה שיש לו ידע וניסיון. בהושבה אנחנו מסתכלים על כל מיני פרמטרים כמו למשל איפה יושב המטופל רוב היום? האם הוא יושב על כיסא גלגלים? האם הוא יושב על כורסא? מה הגודל של הכורסה או  הכיסא ? האם יש פצע ואיפה הפצע נמצא? המשקל האם מדובר באדם צעיר שיכול לעשות לעצמו שינוי תנוחה או באדם מבוגר שנעזר באדם חיצוני ?מה היציבות של המטופל ?האם הוא מחליק או נוטה לאחד הצדדים ? בהתאם לפרמטרים האלו ופרמטרים נוספים בעצם אנחנו נתאים את הכרית המיטבית למטופל.

דוגמה כרית אוויר מסוג סטארלוק  היא כרית שאנחנו מייבאים לארץ כרית מאוד מאוד ייחודית .מאפשרת לנו לנעול תא אוויר ספציפי באזור הפצע. ואז אנחנו יכולים להושיב בבטחה אנשים עם פצע כשאנחנו יודעים ש באזור שבו נמצא הפצע אין בכלל שום גורם שמהווה לחץ. מצד שני הכרית מאפשרת פיזור לחצים לשאר איזור הישיבה בלי לייצר לחצים גבוהים מידי.

אלון "את אומרת שניתן לשחרר לחץ באזור מסוים בהתאם למיקום שבו מתפתח פצע לחץ  רציתי לשאול האם  קיים סבסוד או מימון לכריות או למזרונים?

שירי :  אז לשמחתי לזכאים משרד הבריאות מסבסד היום באופן משמעותי סוגים שונים של כריות למניעה וטיפול בפצעי לחץ ,ויש לו אנשי מקצוע מאוד מאוד איכותיים שיודעים להעריך את הזכאות ולהתאים את סוג הכרית בהתאם לצורך ולסיכון מי שעומד בקריטריונים יכול לקבל גם כרית אוויר כמו סטארלוק שהזכרתי קודם או סטנדרט קונטור ועוד סוגים של כריות .אלו באמת כריות מהטובות בעולם למניעה וטיפול בפצעי לחץ. משרד הבריאות גם מסבסד  היום מזרונים למניעת פצעי לחץ ל זכאים. החברה שלנו למשל זכתה במזרן מסוג ריפוז  שניתן לקבל אותו דרך משרד הבריאות. זהו בעצם מזרן אוויר ריאקטיבי שמיוצר באנגליה והוא מצוין למניעת פצעי לחץ  יש לנו הוכחות מדעיות רבות במחקרים רפואיים. אנחנו גם יודעים משיחות עם הרבה מאוד מטופלים וגם ממחקרים דרך אגב שהוא גם יכול להקל על כאבים

חשוב לדעת שלמשרד הבריאות יש מוקדם מעולה- כוכבית 5400- ובאמת ניתן להתקשר לשם ולבדוק האם אתם או הקרובים לכם זכאים למוצרים בסבסוד ומה בעצם התהליך על מנת לממש את הזכאות.

אלון : אז את אומרת שכל אזרח  ישראלי שהוא נמצא בקבוצת סיכון יכול להיות שהוא זכאי לאיזה שהוא סבסוד של משרד הבריאות ובעצם אפשר לפנות למשרד הבריאות ולבדוק את הזכאות. ההחלטה לגבי הזכאות נעשית על ידי איש מקצוע אני מניח ?

שירי: כן, כן אני באמת גאה בשירות הזה של המדינה שלנו ואני חושבת שיותר אנשים צריכים לדעת שזה קיים וזה הדברים הטובים שיש לנו פה במדינה שלנו תמיד מדברים על הדברים הפחות ודווקא זה בין הדברים הטובים

אלון:  אוקיי בואי נעבור לנושא אחר. מעבר לסוג המשטח אנחנו יודעים שלשינוי מנח יש תפקיד מכריע במניעת פצעי לחץ. למעשה קיימים כמה פרוטוקולים שקובעים באיזה תדירות יש לשנות את המנח. שינוי מנח זה בעצם הזזה  או סיבוב או שחרור לחץ באזור המועד לפצע לחץ. תוכלי לספר לנו קצת על טכניקות וטכנולוגיות שמאפשרות שינוי מנח?

שירי  כן אנחנו יודעים שיש שינוי תנוחה קריטיים למניעת פצעי לחץ כי הם בעצם משחררים את הלחץ בנקודות זמן מסוימים ומאפשרים לרקמות לחזור למצבן המקורי. דרך אגב גם כשיש לנו את המזרן הכי טוב בעולם אסור לנו לוותר על שינוי תנוחה, וגם שיש לנו בן אדם שיכול לעשות שינוי תנוחה כל 10 דקות אסור לנו לוותר על המזרון הכי איכותי בעולם .שני הדברים האלו הולכים יד ביד .אז  שינוי תנוחה עוזרים לנו להפחית את הלחץ המתמשך באזור מסוים, אבל מאוד מאוד חשוב לעשות אותם בצורה נכונה, למשל לא לגרור את המטופל על המיטה או על הכרית אלא להרים אותו. ואז זה שינוי תנוחה. ולמה? כי כשאנחנו גוררים את המטופל אנחנו בעצם מפעילים כוחות כמו כוחות חיכוך וכוחות גזירה שיכולים לפגוע בעור ולייצר קרעים או פצעי לחץ . עוד נקודה שחשוב לדבר עליה בהקשר הזה היא בטיחות של המטפל אנחנו יודעים שהם מטפלים הרבה פעמים יוצאים עם פגיעות בגב או כאבים בגב וגם בהקשר הזה חשוב לדעת כמה דברים וחשוב ללמד את המטפלים איך לעמוד למשה בצורה נכונה כשהם עושים שינוי תנוחה .

כן יש היום אביזרים שונים שמקלים על הנושא של שינויי תנוחה ומאפשרים למטפל ליחיד לבצע אותם ובוודאי ובוודאי חשוב להבין את זה בהקשר כשמטופל נמצא עם מטפל יחיד בבית .המטפל גם צריך  לישון בלילה חשוב מאוד להקל עליו .אז את הטרגוגלייד למשל זה משטח לשינוי תנוחה ידני שצד אחד שלא מאוד מאוד חלק וגמיש לו ידיות מאוד מאוד חזקות אפילו אם אני  צריכה לעשות אתו שינויי תנוחה לאנשים כבדים וללא עזרה. יש היום גם מכשירים יותר מתקדמים או אפשר לקרוא להם אפילו במרכאות רובוטים שעושים שינוי תנוחה באופן אוטומטי כמו למשל מכשיר הטוטו שמזיז בזמנים נתונים שנקבעו מראש את המטופל מצד לצד ועוזר מאוד לבצע שינוי תנוחה דחופים גם בלילה.

אלון: קיימים אמצעים נוספים להגנה חלקי גוף מעבר לכרית ומזרון?

שירי: בוודאי הטכנולוגיה היום באמת מציעה לנו עוד מגוון פתרונות למניעת פצעי לחץ ולשמירה על האנשים הכי יקרים לנו כמו למשל מגיני עקב שציינתי קודם אבל יש גם היום למשל חבישות ייעודיות  למניעת פצעי לחץ כמו חבישות של חברת מלניקה השוודית . מפיל אקס בורדר  והילד מיועדות לעקב לישבן וגם לאזורים גרמיים נוספים.

גם כאשר יש פצע לחץ קיים ניתן להשתמש בהם, במקרה זה יש להם אפילו אפקט כפול הם גם עוזרות לנטרל  כוחות חיצוניים כמו לחץ חיכוך וגזירה לנדף את הלחות וגם עוזרות כחבישה  משנית לטפל בפצע עצמו. עוד נושא שמאוד חשוב להסביר זה הנושא של החיתולים שאדם מבוגר עם חיתול ויש לו הפרשות מרובות או הפרשות אז כמו אצל תינוקות בעצם אנחנו רואים תופעה שנקראת

תפרחת חיתולים או בעצם אדום ולח חשוב להבין ש אצל האנשים אצל האוכלוסייה הזאת המצב הזה עלול לגרום לקרעים בעור או להתפתחות של פצעי לחץ זה מצב מאוד מאוד מסוכן היום משתמשים הרבה פעמים במשחות למיניהם בוודאי שיש להם אפקט אבל האפקט שלהם הוא קצר גם בגלל שהם נספגות בחיתול וגם בגלל שהם נספגות בעור. אז יש למשל היום מגני סיליקון ספריי של סיליקון שקוף כמו הקאוילון של חברת 3  m שבעצם נותן הגנה. הוא בעצם יוצר עוד שכבת עור על העור נותן הגנה מפני נוזלים האלו והוא גם מחזיק מעמד תקופה של עד שלושה ימים .לא צריך לשים אותו בכל החלפת חיתול חיתול .

אלון :ובו בזמן הוא מאפשר גם לעור לנשום  אוקיי בסדר שירי אנחנו ככה לקראת סיום איזה תפקיד יש לתזונה במניעת פצעי לחץ?

שירי: תזונה היא קריטית למניעת פצעי לחץ וגם כחלק מהאסטרטגיה הטיפול שכבר יש לנו פצע לחץ .קלוריות וחלבונים וגלוטמין וויטמינים הם רק חלק מהמרכיבים הדרושים למנוע ולעזור בפצעי לחץ .הם עוזרים בבניית רקמות ליצור של קולגן בגוף קריטי. ים כמובן שהעדיפות  הראשונה היא לקבל את המרכיבים האלו דרך המזון הרגיל. אבל לא תמיד זה זה מתאפשר וכשזה לא מתאפשר מאוד חשוב לשקול עם דיאטנית ולראות אם נדרש להוסיף תוסף תזונה. איזה תוסף? ובאיזה כמויות ?כמובן חשוב לדאוג ש תוסף תזונה יהיה עם המרכיבים המתאימים אבל יש חשיבות מאוד גדולה למרקם ולטעם ובכלל ליכולות של המטופל לצרוך את המנה המומלצת שזה אתגר  שלא מעט משפחות מתמודדות אתו. למשל תוסף התזונה ארשייק  תוצרת הארץ ואנחנו משווקים הוא כולל באותו מוצר גם קלוריות וחלבון גם מארגנים וגלוטמין והוא מגיע בשלושה טעמים גלידה וניל קפוצ'ינו ניטרלי . את הטעם הניטרלי ניתן לערבב בדייסה או בגלי או  כל מזון אחר שהמטופל כן אוהב לאכול .אנחנו גם יודעים ממטופלים שהתנסו וממטפלים שמאוד מאוד אוהבים את הטעמים שלה קפוצ'ינו בקפה למשל או אתה גלידת וניל זה הטעם הפופולרי למען האמת  

אוקיי שירי המון המון תודה על המידע בפגישה הבאה שלנו בפודקאסט הבאה שלנו נדבר על מה עושים לאחר שהתפתח פצע לחץ  ומה הם הטכנולוגיות לטיפול וריפוי בפצעים .

שתף את הפוסט