עזר מציון מרכז ארצי לתקשורת תומכת
"עזר מציון" הינו עמותה א-פוליטית הנותנת שירותים ל- 720,000 איש מדי שנה מכל מגזרי האוכלוסייה בישראל, ללא אפליה. השירותים ניתנים דרך 58 מרכזים של עזר מציון ברחבי ישראל על ידי כ -1,400 אנשי צוות מקצועי עם גיבוי של 25,000 מתנדבים מסורים. המטרה של עזר מציון היא לתמוך ולהעצים אנשים העומדים בפני אתגרי בריאות, בני המשפחה והמטפלים שלהם, טיפוח יכולות, קידום תפקוד ועצמאות, שמירה על כבודם ושיפור איכות החיים.
אנשים עם מוגבלויות תקשורתיות שונות העומדים בקריטריונים זכאים לקבלת מכשירי תקשורת תומכת חליפית בהשאלה מהמרכז הארצי לתקשורת תומכת.
המרכז הוקם ב"עזר מציון" בסיוע הקרן לפיתוח שירותים לנכים ב"מוסד לביטוח לאומי" והינו יחיד מסוגו במזרח התיכון ומהבודדים הקיימים בעולם. את המרכז מנהלת יונית הגואל-קרניאלי, קלינאית תקשורת מומחית בתקשורת תומכת וחליפית.
מדי שנה משאיל המרכז כ-2,000 מכשירים לילדים ולמבוגרים הסובלים ממוגבלויות תקשורתיות. תחת המרכז פועלת גם יחידת ההנגשה, המנוהלת על ידי דבי בן-טל, מרפאה בעיסוק ומומחית לטכנולוגיה מסייעת, האחראית על השאלת מכשירי נגישות לאנשים עם פגיעות מוטוריות ו/או קוגניטיביות. כמו כן, מרכז מומחים "אומר", המקיים הערכות, סדנאות וימי עיון בתחום התת"ח וכן מפתח מקורות ידע, כלים אבחונים, משאבים בתחום התת"ח.
במרכז ישנם שלושה סוגי מכשירים: מכשירים דיגיטליים הכוללים דיבור מוקלט מראש, אייפדים לתקשורת ומחשבים מדברים, בדרגות נגישות שונות.
החל משנת 2015, עם כניסת מחשבי התקשורת לסל הבריאות, מאפשרת המחלקה התנסות במחשבי תקשורת תומכת חלופית, לפני רכישתו.
השאלת מחשבי תקשורת מתבצעת בשיתוף פעולה עם משרד הבריאות, המממן רכישה של מחשבים אלו כחלק מסל הבריאות. המרכז מוסמך ע"י המשרד לקיים את הבדיקות השונות לקראת ההתנסות, שבסיומה – על בסיס חוות הדעת מאיש המקצוע המטפל – יוחלט אם לאשר רכישה של הציוד לשואל.