מה כדאי לבדוק לפני רכישת  שעון איתור לחולי אלצהיימר ודמנציה?

מה כדאי לבדוק לפני רכישת  שעון איתור לחולי אלצהיימר ודמנציה?

מדריך זה נועד להציג בפני בני המשפחה את הטכנולוגיה הקיימת המאפשרת להתמודד עם בעיית ה״שוטטות הבלתי מבוקרת״ של חולי אלצהיימר או במילים אחרות, כיצד ניתן לאתר את ההורים כאשר הם יוצאים ואינם יודעים לחזור הביתה.

מה ניתן לעשות כדי למנוע ההעלמות של בן משפחה ?

בעולם הטכנולוגי של היום קיימות מספר קבוצות של מוצרים המיועדות לעקוב ולאתר את חולה האלצהיימר והדמנציה. כל המוצרים הקיימים מכילים רכיב איתור לוויני אשר  מאתר את האדם על ידי תקשורת עם לוויינים. לרוב המכשירים יש גם כרטיס סים כך שהמכשיר יכול לשדר את המיקום בו נמצא החולה לאפליקציה ייעודית המותקנת במכשירים הסלולריים של בני המשפחה . ישנם מכשירים שיש להם GPS אך אין להם כרטיס סים, והם משתמשים בבלוטות׳ של המכשיר הסלולרי של החולה כדי לשדר את הנתונים  אך הם אינם ״עצמאים״ ותלויים בקרבתו של מכשיר סלולרי. 

איזה סוגי מוצרים קיימים בשוק?

ישנן שתי קבוצות מרכזיות של מוצרים:

טראקרים – מכשיר הדומה לקופסה אותו החולה צריך לשאת לכל מקום .

יתרונות: עלות נמוכה יותר, זמן סוללה ארוך יותר.

חסרונות : אין מסך תצוגה, חולים נוטים לשכוח אותו בבית .

שעונים- מכשיר שנראה ממש כמו שעון ונענד על פרק היד .

לכל קבוצה יש מאפיינים ותכונות וכדאי מאד להשוות בין התכונות השונות : 

 האם יש לחצן חירום ?

 האם יש אפשרות לשיחה מתפרצת ?

 האם יש מצב האזנה שקטה ?

האם קיים אזור ביטחון?

כמו תמיד כדאי לבדוק ממי קונים את המוצר  ?

  • מי החברה שמוכרת את השעון?
  • כמה זמן הם נמצאים בשוק?
  • האם הם חנות למוצרי אינטרנט שונים או חברה ייעודית לפיתוח מוצרים לגיל השלישי?
  • האם הם תומכים ומעדכנים את האפליקציה שמתחברת לשעון, או שאין להם קשר למפתחי האפליקציה?
  • מי נותן את האחראיות לשעון?

בבחירת השעון יש להביא בחשבון את הנקודות הבאות :

האם השעון נראה כמו שעון ״צעצוע״ או מכשיר רפואי?

ההורים החולים אינם רוצים לענוד שעון שנראה כמו ״צעצוע לילדים״ או ש”ייסמן” אותם כחולים.

האם לשעון מסך מגע או כפתורים?

חולי אלצהיימר מתקשים ולרוב כלל לא יודעים להפעיל מסך מגע

האם השעון יודע לענות בצורה אוטומטית?

חולה האלצהיימר כבר אינו יודע להפעיל את השעון ולכן חשוב שניתן יהיה להתקשר אליו, ושהשעון יענה במקומו.

האם השעון קל לשימוש או יש בו ריבוי של כפתורים?

ההורים החולים מתקשים בתפעול שעונים מורכבים.

כיצד מטעינים את השעון – האם כניסת USB , או חיבור מגנטי לשעון או יחידת טעינה ללא כבלים כלל?

נושא הטעינה הוא חשוב שכן, אם תהליך הטעינה מצריך התעסקות עם שקע ותקע קטנים, אזי הרבה הורים פשוט יתייאשו מלנסות לטעון את המכשיר.

לכמה זמן מספיקה הסוללה?

זמן הסוללה צריך להיות לפחות יומיים במצב עבודה, כלומר כאשר החולה נמצא בחוץ לפחות שעה ביום. ככל שהחולה נמצא יותר בחוץ , זמן הסוללה מתקצר עקב שימוש מוגבר של הGPS.

האם השעון עמיד למקלחת?

רוב השעונים אינם מיועדים למקלחת, שכן הלחות במקלחת תחדור לשעון. ההגנה התקנית למקלחת היא בתקן IP68 ,בארץ, כל השעונים הם בתקן נמוך מזה. ולכן אם מישהו מבטיח הגנה למקלחת , תשאלו אותו מהו התקן של השעון.

מי נותן את האחראיות ולכמה זמן?

הזמן המקובל  הוא שנת אחריות אחת , כנהוג במוצרי אלקטרונים.

האם התמיכה בשעון ממשיכה לאחר תום תקופת האחריות?

ישנן חברות הממשיכות לתמוך טכנית בשעון ,גם לאחר תום תקופת האחראיות .

 האפליקציה

לקוחות רבים מייחסים חשיבות נמוכה לאפליקציה מאשר לשעון.

לאפליקציה חשיבות רבה. היא אחראית על הקשר עם השעון,ואמינותה  היא תנאי הכרחי לקבלת נתונים נכונים בזמן אמת מהשעון.

השאלות  החשובה הן:

האם האפליקציה נתמכת ע״י החברה שמוכרת את השעון?

יש הרבה חברות בארץ שמשתמשות  באפליקציה שאין להן שום קשר אליו. במידה וישנה בעיה של תקשורת או תקלה באפליקציה, החברות הללו אינן מסוגלות לתת פתרון. חפשו חברות שיודעות לתמוך באפליקציה שלהן

 האם היא ידידותית לשימוש?

בקשו שישלחו לכם דוגמא למסכי האפליקציה

כדי שתוכלו ליצור לעצמכם חוויה יותר מובנת של השימוש באפליקציה טרם הרכישה.

לסיכום

קיימים בשוק מגוון מוצרים בטווחי מחיר שונים ההמציגים תכונות דומות  אך יש לזכור שאיכותם הפנימית היא שונה, ולרוב גם האפליקציה אליה המוצר מתחבר.

כשזה מגיע לשמירה על היקרים לנו, אנו רוצים לוודא שאנו רוכשים עבורם מוצר איכותי ואמין. שברגע האמת נדע שאנו סומכים עליו שיעבוד. 

נכתב ע”י: עודד שגב חברת גיאו קר

נערך על ידי צוות עזרים